انتقال درآمد یوتیوب و فریلنسری به کمک آشنایان مقیم خارج

در این ویدئو یاد می گیری

برای انتقال درآمد یوتیوب و فریلنسری دو روش وجود دارد: استفاده از شرکت های واسطه یا MCN و کمک گرفتن از آشنایان و دوستان مقیم خارج. اگر قصد دارید از کمک دوستان و آشنایان مقیم خارج خود استفاده کنید، حواستون باشه که دوست شما خودش درآمد بالایی نداشته باشد و تا رسیدن به سقف و پله مالیاتی فاصله داشته باشد و دوستی را انتخاب کنید که در کشورهایی با قوانین سخت مالیاتی ساکن نباشد.

آیا برای دریافت درآمد دلاری از کمک دوستان یا آشنایان مقیم خارج استفاده بکنیم؟

اولین مانع پیش روی همه ی افراد برای دریافت درآمد دلاری تحریم های بانکی است. معمولا اولین راهی که به ذهن همه ی افراد هم می آید این است که از اقوام و یا دوستانی که در خارج زندگی می کنند، برای انتقال درآمد دلاری کمک بگیریم.

فرقی نمی کند که یوتیوبر باشید و یا فریلنسر سد اولی که پیش روی شماست، این است که متاسفانه هیچ شرکتی با ایران کار نمی کند و عملا راهی برای انتقال درآمد دلاری تان ندارید.

یوتیوبر ها بعد از رسیدن به مرحله ی درآمدزایی یا مانیتایز، برای دریافت درآمد دلاری شان باید حساب گوگل ادسنس خود را فعال کنند. حساب گوگل ادسنس نیاز به یک آدرس پستی و یک حساب بانکی معتبر در خارج از ایران نیاز دارد. هر دو آن ها نیز توسط گوگل تائید می شود. یوتیوب هیچ پولی را از طریق پی پال و بیت کوین و روش های دیگر پرداخت نمی کند. شما فقط صرفا باید حساب بانکی معرفی کنید. تقریبا هم می توان گفت هیچ راهی برای ساختن حساب بانکی خارجی برای ایرانی ها وجود ندارد. 

پس چه کاری می توان کرد؟

دو راه وجود دارد:

کمک گرفتن شرکت های واسطه یا MCN

یکی از راه های دریافت درآمد دلاری کمک گرفتن از شرکت های واسطه است. شرکت های واسطه در ازای دریافت یک کارمزد کانال یوتیوب شما را به حساب ادسنس خودشان متصل میکنند. این شرکت ها ماه به ماه مبلغ را از گوگل دریافت و به شما پرداخت می کنند.

البته شاید خیلی از افراد علاقه ای به کار با این شرکت های واسطه نداشته باشند و  راه دوم را امتحان کنند.

کمک گرفتن از دوست و آشنای مقیم خارج

یکی راه دیگر برای دریافت درآمد دلاری کمک گرفتن از دوستان یا آشنایان مقیم خارج است. متاسفانه یا شاید خوشبختانه مهاجرت های بیشماری در سالهای اخیر اتفاق افتاده است. بنابراین تقریبا همه ی ما بالاخره یک خواهر، پسرعمو، خاله یا دوست نزدیکی را داریم که به یک گوشه از دنیا مهاجرت کرده باشند. از ترکیه و دوبی گرفته تا هلند و سوئد و کانادا و آمریکا و استرالیا.

میدانیم که تحریم مربوط به ایرانی ها نیست. در واقع مشکل با افرادی ست که داخل ایران زندگی می کنند. پس دخترخاله شما که برای تحصیل یا کار به کشور دیگه ای رفته است، میتواند حساب بانکی داشته باشه و مشکلی بابت تحریم ها ندارد.

پس آن ها میتوانند پی پال داشته باشند و یا حساب گوگل ادسنس باز کنند و درآمد یوتیوب رو دریافت کنند. در واقع شما می توانید از دوستان یا آشنایان مقیم خارج خود برای دریافت درآمد دلاری تان کمک بگیرید.

چند نکته مهم

برای دریافت درآمد دلاری باید به چند نکته توجه کنید. اغلب کشورهای خارجی خصوصا اروپای غربی و آمریکا قوانین سفت و سختی در مورد مالیات و امور مهاجرت دارند. پس کار ساده ای نیست. اگر مراقب نکاتش نباشید ممکنه عواقب جدی برای فامیل شما ایجاد بشود.

اولا اگر دوست یا آشنای شما درخواست شما رو نپذیرفت نباید از او ناراحت بشوید. چون حساسیت هایی که زندگی در آن کشور دارد ممکن است ما ندانیم. پس نباید انتظار داشته باشیم فردی به خاطر ما دچار ریسک بشود.

مهم ترین چالش این داستان مالیات است. برعکس ایران که هنوز شفافیت مالیاتی و قوانین سخت برای مالیات ندارد، در کشور های خارجی دولت با مالیات امور کشور را اداره میکند. پس خیلی شفاف و جدی پیگیر امور مالیات شهروندانش هست. تقریبا در اکثر کشورها حساب های بانکی به طور شفاف در اختیار اداره مالیات قرار می گیرد. پس هر درآمدی مشمول مالیات است. درآمدی که به حساب دوست شما واریز شده است، قانونا درآمد آن محسوب میشود و فرد بابت مالیاتش مسئول است.

و این مسئله وقتی پیچیده تر و سخت تر میشود که دوست شما خودش هم درآمد بالایی داشته باشد. اضافه شدن درآمد جدید یوتیوب شما باعث می شود درصد مالیاتش به صورت تصاعدی بالا برود که این خیلی خیلی خطرناک است. ممکن است یک سال خوشحال باشید و موعد مالیات که شد دوست شما مجبور بشود کل درآمد شما را به اداره مالیات بدهد. آن وقت است که هیچ کاری نمیتوانید بکنید. هم شما ضرر کردید و هم دوست شما.

موضوع این است که شخصی که خارج از ایران است و درآمد شما را دریافت میکند نمیتواند ادعا کند که این درآمد من نیست و این کار را برای  دوست ایرانی ام انجام میدهم. چون عملا این کار نقض قانون تحریم هاست. پس باید ادعا کند که این درآمد متعلق به خودش است. از آن طرف نمیتواند هزینه ای هم اعلام کند که از درآمدش کم بشود. پس کل درآمد شما برای آن فرد حکم سود و درآمد خالص را دارد و این مالیات را تا حد زیادی بالا میبرد.

با وجود این اگر می خواهید از دوست و فامیل تان کمک بگیرید، به دو نکته مهم توجه کنید:

  1. ترجیحا دوست شما خودش درآمد بالایی نداشته باشد و تا رسیدن به سقف و پله مالیاتی فاصله داشته باشد.
  2. بهتر است دوستی را انتخاب کنید که در کشورهایی با قوانین سخت مالیاتی ساکن نباشد. مثلا کشورهای اسکاندیناوی مثل سوئد و یا کانادا بر روی موضوع مالیات خیلی سخت گیر هستند. ولی اوضاع در کشورهایی مانند ترکیه کمی بهتر است.

و باز هم تکرار می کنم اگر دوست شما به خاطر ریسک های مالیاتی حاضر نشد دریافت درآمد دلاری شما را انجام دهد، از او گلایه ای نکنید و شرایطش را درک کنید. 

اما یک موضوع دیگر هم که حائز اهمیت است و باید در نظر بگیرید این است که دقت کنید دوست شما با چه ویزایی اقامت آن کشور را دارد؟

خیلی از کشور ها اجازه کار و کسب درآمد به افراد با ویزای دانشجویی را نمیدهند. طبیعتا دریافت درآمدهای شما برای دوست دانشجویتان ممکن است دردسر ایجاد کند. معمولا خود فرد قوانین کشوری که به آن مهاجرت کرده را بهتر میداند.

جمع بندی

در نهایت اگر میخواهید از کمک دوست و آشنای مهاجرتان برای دریافت درآمد دلاری کمک بگیرید به قوانین مالیاتی و مهاجرتی آن کشور خیلی دقت کنید. این کار نشدنی نیست ولی باید از اول حواس تان به این موارد باشد. برای اطلاعات بیشتر درباره دریافت درآمد دلاری می توانید به این لینک مراجعه کنید.

دریافت درآمد دلاری

4 پاسخ

  1. من آقا هستم.
    اگر فامیل من در خارج از کشور خانم باشند، ایرادی پیش میاد؟ گوگل ایراد نمیگیره که صاحب کانال مرد بوده حالا برای دریافت پول، شماره حساب خانومی رو وارد کردم؟

دیدگاهتان را بنویسید

ویدئوهای مرتبط