نیروی مولتی تسک با مهارت های کلیدی برای استخدام

ده مهارت کلیدی که شما رو در مسیر کسب درآمد دلاری قرار می‌ده!

می‌دونید روی دیگه‌ی سکه‌ی کاریابی و کسب درآمد چیه؟ عرضه‌ی مهارت… بله! شما بدونِ مهارتی که کارفرماهای خارجی، شرکت‌های بین‌المللی، یا ساکنین کشورهای دیگه خریدارش باشند، نمی‌تونید انتظار کسب درآمد ارزی رو داشته باشی.

اما پرسشی که این‌جا به ذهن هر کسی میاد اینه که: برای دلار و یورو درآوردن باید چه مهارتی داشته باشم؟ در مقاله‌ی پیش رو قصد داریم ۱۰ مهارت رو معرفی کنیم که می‌تونن پای شما رو به میدون رقابت بین‌المللی باز کنند.

این مهارت‌ها به دو دسته‌ی اصلی مهارت‌های سخت و نرم تقسیم شدن. مهارت‌های سخت  به مهارت‌هایی گفته می‌شه که مربوط به دانش و چیرگی فنی و تخصصی شما در یک حوزه هستند. نویسندگی، طراحی گرافیک، بازاریابی و تبلیغات مثال‌هایی از مهارت‌ سخت هستند. مهارت‌های نرم مربوط به ویژگی‌های شخصی شما می‌شه. برقراری رابطه‌ي سازنده، شنوندگی و همکاری تیمی ازجمله مهارت‌های نرمی هستند که در یافتن شغل مناسب می‌تونن شما رو نسبت به سایر کاندیداها جلو بندازه.

مهارت‌های نرم موردنیاز برای پیشرفت در مسیر درآمدزایی ارزی

1- ارتباط و تعامل موثر

شما برای یافتن کار در بازار بین‌الملل و جلب رضایت کارفرما و همکارهایی که پس‌زمینه‌ی فرهنگی متفاوتی دارن، لازمه بتونی ارتباط موثری برقرار کنی. این ارتباط موثر می‌تونه کارفرمای شما رو به یه کارفرمای همیشگی تبدیل کنه. در واقع، همون‌قدر که نتیجه و خروجی کار شما برای یه کارفرما مهمه، نحوه‌ی برقراری ارتباط و تعامل شما هم براش مهمه. کارفرماها به‌دنبال افراد صبور، تعاملی و شفافی هستن تا بتونن روحیه‌ی جمعی موثری در کل سازمان‌شون ایجاد کنن!

برای برقراری یه تعامل موثر پیشنهاد می‌کنیم قبل از بستن قرارداد، راجب اون شرکت، کارفرما و مدیر مستقیم و همکارهات خوب تحقیق کنی. زبان اون‌ها رو خوب بشناسی و ارتباط سازنده و رضایت‌بخشی بسازی.

2-شبکه‌سازی

خبرگزاری معتبر اِی‌بی‌سی می‌گه ۸۰ درصد از موقعیت‌های شغلی ازطریق شبکه‌ی ارتباطی کارجو پیش روش گذاشته می‌شه. این یعنی دنیا دنیای شبکه‌سازیه.

برای شبکه‌سازی، لینکدین و فعالیت روی اون می‌تونه گزینه‌ی خیلی خوبی باشه. این شبکه شما رو به متخصص‌ها، نیروهای انسانی، کارفرماها و شرکت‌های زیادی متصل می‌کنه.

علاوه بر این، حضور در گفتمان‌های جمعی، رویدادهای مختلف، حفظ ارتباط در شبکه‌های اجتماعی با صاحبان کسب و کارها، می‌تونه اقدام‌های خوبی باشه که روزی برات پروژه و چالش جدید بیاره!

۳- اثرگذاری بینافردی

به کارفرما دلیلی برای استخدامت بده! رزومه‌ای تاثیرگذار تهیه کن، نامه یا ایمیلی متفاوت و معنامند بنویس، فعالیتت در شبکه‌های اجتماعی رو به یاد موندنی کن! این‌جوری بدون این‌که نیاز به اصرار و شکار کارفرما داشته باشی، اون به سراغت میاد!

۴- قدرت تطابق

تغییر جزو جدانشدنی دنیای امروز ماست. آدم‌هایی که تا دیروز مشغول خرید و رفت و آمد بودن، حالا به‌واسطه‌ی مهمونِ ناخونده‌ای به نام کووید-۱۹ خونه‌نشین شدن. خونواده‌هایی که هفت روز در هفته غذای چرب و نوشابه‌ی گازدار روی میزشون رو پر می‌کرد، حالا به دنبال دستور پخت غذاهای سالم و خریداری نوشیدنی‌های بدون قند هستن! پدری که قبلاً کتاب‌های کاغذی تلنبار می‌کرد، حالا با یه کتاب‌خوان صوتی روزش رو شب می‌کنه. پس داشتن قدرت تطابق برای این همه تغییر خیلی مهمه.

به علاوه، تطبیق‌پذیری در کارهای آنلاین و در بازار بین‌المللی اهمیت داره. شما برای هماهنگی با تیم و عبور از چالش‌ها باید این روحیه رو داشته باشی. وگرنه کارفرمات رو ذله می‌کنی!

این مقاله را هم بخون

مهارت‌های سختی که در بازار کار بین‌المللی خریدار دارن

۱- برنامه نویسی

با پیشرفت هر روزه‌ی اینترنت و همه‌گیرشدن شبکه‌های اجتماعی، برنامه نویسی، توسعه‌ی وب و ساخت بازی یا برنامه‌های کاربردی، درصدر آگهی‌های استخدام قرار گرفته. برنامه‌نویس‌ها به راحتی می‌تونن از کارفرماهای خارجی پروژه بگیرن و درآمد ارزی خوبی داشته باشند. سایت‌های تخصصی زیادی هستند که با عضویت توی اون‌ها می‌تونی پروژه بگیری.

2- تسلط بر زبان انگلیسی یا هر زبان خارجی دیگه‌ای

دونستن یه زبون دیگه لازمه‌ی ورود به بازار بین‌المللیه. برای مثال، اگه به زبان انگلیسی مسلط باشی، می‌تونی این زبان رو به‌صورت آنلاین تدریس کنی، پروژه‌ی ترجمه بگیری، راهنمای توریست‌ها بشی، نماینده‌ی شرکت‌ها بشی، مسئول مکاتبات‌شون بشی، شبکه‌ی اجتماعی‌شون رو مدیریت کنی و غیره!

۳- تجربه‌ی کاربری

این روزها «مخاطب یا کاربر» توی هر کسب و کاری حرف اول رو می‌زنه. مهارت تحلیل و ترسیم تجربه‌ی کاربری، مهارتیه که در سال‌های اخیر و آینده‌ی نزدیک بیشتر از قبل مورد توجه قرار می‌گیره.

لینکدین توی گزارشی که در اوایل ۲۰۲۰ منتشر کرده، این مهارت رو جزو ۱۰ مهارتی طبقه‌بندی کرده که امسال بیش‌ترین تقاضا رو در استخدامی‌ها خواهد داشت! این مهارت به راحتی قابل عرضه به کارفرماهای خارجیه و اگه بتونی نمونه‌کارهای دهن‌پُرکنی آماده کنی، بارت رو بستی.

۴- ساخت ویدیو یا انیمیشن

از جذابیت ویدیو و انیمیشن و عملکرد بی‌نظیرش در فضای مجازی هر چی بگم کم گفتم! همین موضوع این مهارت رو به مهارت جذابی تبدیل کرده که نه تنها توی ایران بلکه هر جای دیگه‌ای از این جهان پهناور می‌تونی باهاش کار کنی و درآمد ارزی خوبی به دست بیاری.

۵- تبلیغات یا بازاریابی

شما محصولی داری که می‌خوای به دست مصرف‌کننده برسونی، چطور این کارو انجام می‌دی؟ تبلیغات و بازاریابی مهارت‌هایی هستند که هر شرکتی برای بقای خودش به‌شون نیاز داره. حالا فرض کن بتونی این مهارت رو به یه شرکت خارجی عرضه کنی.

برای کسب تخصص توی این حوزه لازمه علاوه بر سواد و دانش کافی، تجربه هم داشته باشی. پیشنهاد من اینه که همین حالا تحقیق و مطالعه رو شروع کنی!

۶- تولید محتوای متنی یا ویدیویی

محتوا پادشاهه! این جمله رو شنیدی؟ اگه نشنیدی من داستانش رو می‌خوام برات تعریف کنم. به تفاوت دو بند زیر توجه کن:

بند ۱:

کلید در رو توی قفل چرخوند و وارد خونه شد. کیف اداریش رو گوشه‌ای رها کرد و با کت و شلوار اتوکشیده‌اش روی کاناپه‌ی همیشگی ولو شد. پیامی روی گوشیش ظاهر شد: پدرام غذات روی گازه، یادت نره بخوری!

بند ۲:

پدرام مدیر شرکتی بزرگ است و هر روز به سر کار می‌رود و خسته به خانه بر می‌گردد. همسرش غذای او را آماده کرده و …

هر دو بند بالا داستان مشترکی رو بیان می‌کنن. یکی قصه‌وار و خواندنی‌ست و بند دیگه خسته‌کننده و توصیفی! تولید محتوا یعنی تفاوت همین دو بند! این‌که برای جذب مخاطب و انتقال پیامی به او با دانشی عمیق روایت‌گر موضوعی بشی و محتوایی ارزش‌مند و کاربردی بنویسی. این محتوا می‌تونه یه مقاله‌ی وبلاگی جذاب باشه یا یه ویدیوی آموزشی یا سرگرم‌کننده!

توانایی تولید محتوا به زبان انگلیسی به‌شکل ویدیویی یا بلاگ نویسی یه مهارتِ بی‌بدیله که با علاقه، تمرین و مطالعه می‌تونی در خودت تقویت کنی. شما با داشتن این مهارت می‌تونی روی شبکه‌های اجتماعی و یوتیوب فعالیت کنی یا پروژه بگیری و برای کارفرما محتوا تولید کنی. هر دوی اون می‌تونه شروعی برای ورود به بازار بین‌المللی و کسب درآمد دلاری باشه.

پست های مرتبط