پرسش و پاسخ یوتیوب

پرسش و پاسخ

شروع به کار

مقدمات

● یوتیوب چیه؟

– یوتیوب پلتفرمی برای به اشتراک گذاشتن محتوای ویدئوییه. مردم از سراسر دنیا ویدئوهاشون رو در این محیط منتشر میکنن. با استفاده از موتور جستجوی یوتیوب ویدیوها به آدمهای دیگه نشون داده میشه. در صورتی که مخاطبان و بازدید از ویدیوهای یک فرد به حد نصاب مشخصی برسه، با رعایت مقررات یوتیوب، صاحب ویدئو میتونه از این راه درآمد بدست بیاره.

● میشه ازش پول درآورد؟

– بله. با رعایت شرایط و مقررات یوتیوب، و در صورت رسیدن به حد نصاب لازم برای مانیتایز شدن ( به درآمد رسوندن کانال).

● یوتیوب چرا بهمون پول میده؟

– در حقیقت ما با یوتیوب در کسب درآمد همکاری می کنیم. محتوایی ایجاد میکنیم که مخاطب داره و برای درآمد زایی یوتیوب شرایط لازم رو ایجاد کرده. پس ما با مانیتایز کردن کانالمون، برای یوتیوب هم درآمد ایجاد میکنیم. یوتیوب از طریق گذاشتن تبلیغ روی ویدئوهای ما درآمد بدست میاره.

● برای من مناسبه؟

  1. باید بدونید هدفتون از فعالیت در این پلتفرم چیه؟ به این سوال پاسخ بدین: اصلاً چرا یوتیوب رو انتخاب کردین؟ برای جذب مخاطب و رونق کسب و کار الانتونه؟ یا فقط به درآمد دلاریش فکر میکنید؟ این پلتفرم جای مناسبی برای ارائه محتوای شماست؟ 
  2. لازمه که آدم صبوری باشید و برای رسیدن به درآمد یا اهدافتون عجله نکنید. همچنین باید حوصله ی ارتباط با مخاطب های زیادی رو داشته باشید. 
  3. باید به کار تولید محتوا علاقه مند باشید. 
  4. در طول زمان، باید برای تهیه تجهیزات و امکانات مورد نیازتون (برای بالا بردن کیفیت ویدئوها) هزینه کنید تا کانالتون رشد بیشتری کنه (در ابتدا با همون تجهیزاتی که دارید فعالیت کنید).
  5. فعالیت مستمر و حرفه ای در این پلتفرم، زمان بسیار زیادی از شما میگیره. پس باید وقتش رو داشته باشید
  6. اگر اصلاً ریسک پذیر نیستید، فعالیت در این فضا مناسب شما نیست. (بیمه ندارید، حقوق ثابت و مشخصی نداره، یا ممکنه نتیجه ای که میخواید رو نگیرید.)

● از پسش برمیام؟

خب قطعاً ریسک داره و موفقیت در یوتیوب قطعی نیست. باید ویژگی های لازم برای یوتیوبر شدن رو باید داشته باشید: زمان کافی برای فعالیت، به روز بودن اطلاعات، تحقیق و استمرار در تولید محتوا، ریسک پذیری و صبر. برای وارد شدن به این حوزه، با اطلاعات کافی و با چشم باز جلو برید. 

● چه ویدئویی درست کنم؟

اول باید هدفتون از درست کردن ویدئو رو مشخص کنید. استراتژی شما برای حضور در یوتیوب چیه؟ میخواید دیده بشید و personal branding کنید؟ یا میخواید بازدیدهای بالا بگیرید که بتونید به درآمد زایی از یوتیوب برسید؟ 

با توجه به هدفتون، و نیاز مخاطبها باید موضوع ویدئو رو مشخص کنید. 

برای انتخاب موضوع ویدئو، باید به اون موضوع علاقه داشته باشید تا بتونید زمان زیادی رو براش صرف کنید. 

توصیه میکنیم به دنبال موضوعاتی باشید که طول عمر زیادی دارند و مخاطبان همیشه دنبالش هستن(اگر در مورد موضوعات ترند هم میخواید ویدئو بدین اشکال نداره، حتی خوبه! ولی اکثرشون رو بر اساس ترند بودن نسازید).

● روزی چند ساعت باید کار کنم؟

تولید محتوای ویدئویی زمانبره. با توجه به طول ویدئو و محتوایی که می سازید متغیر هست. 

اما لازمه که این فرآیند رو برای هر ویدئو طی کنید:

  1. آماده کردن سناریو و اطلاعات ویدئو 
  2. چیدن تجهیزات ضبط
  3. ضبط ویدئو
  4. تدوین 
  5. بارگذاری ویدئو در یوتیوب
  6. انتخاب عنوان و نوشتن دیسکریپشن
  7. بررسی سئوی ویدئو و گذاشتن تگ های مناسب
  8. جواب دادن به کامنتها و سوالات 

 دقت کنید که اگر شغل تمام وقت دارید، تمام زمانهای آزاد زندگیتون رو باید صرف این پروسه کنید تا کانالتون رشد کنه.

ساخت اکانت

● شماره خارجی و وی پی اس میخواد؟

– با شماره تلفن ایران میتونید ثبت نام کنید. در حال حاضر قوانین یوتیوب در مورد استفاده از VPN حساسیتی نشون نداده. برای محکم کاری، اگر شرایطش رو دارید بهتره وی پی اس تهیه کنید و از یه لوکیشن ثابت فعالیت کنید.

● از ابتدای فعالیت آدرس و شماره حساب لازمه؟

نه. شما میتونید فعالیتتون رو شروع کنید. وقتی به مرحله درآمدزایی برسید، میتونید برای لوکیشن و حساب اقدام کنید. 

● چرا برای شروع فعالیتم شماره موبایل باید بدم؟

با تایید شدن شماره موبایلتون یکسری امکانات در کانال براتون فعال میشه. اینطوری ویدئوی بالای 15 دقیقه میتونید بذارید و امکان گذاشتن Thumbnail (کاور برای ویدئو) رو خواهید داشت.

● اگر با شماره تلفن ایران کانال یوتیوب رو بسازیم، بعداً مشکلی پیش نمیاد؟

در حال حاضر مشکلی از این جهت وجود نداشته. خلاف قوانین یوتیوب نیست این قضیه. البته تضمین کننده پایدار بودن سیاست های آینده یوتیوب نیست. 

 

● کجا رو به عنوان لوکیشن انتخاب کنم؟

برای شروع لازم نیست کشور خاصی رو به عنوان لوکیشن بزنید. اما زمانی که میخواید کانال رو به درآمد زایی برسونید، کشورهایی غیر از ایران، تاجیکستان و افغانستان رو انتخاب کنید. برای لوکیشن باید آدرس پستی هم بدین. در مرحله مانیتایز شدن و ساختن ادسنس یه نامه به اون آدرس ارسال میشه که حتماً باید کد داخل نامه رو به حساب ادسنس بگین. یا از شرکت های واسطه معتبر برای تعیین این قضیه کمک بگیرید یا از طریق دوست و آشنا اقدام کنید. 

● اگر لوکیشنی که قبلاً وارد کردم رو تغییر بدم، مشکلی پیش میاد؟

حساسیتی از طرف یوتیوب سر این قضیه ندیدیم. میتونید از قسمت تنظیمات یوتیوب استودیو تغییرش بدین. 

انتخاب موضوع

● موضوع کانالم رو چجور انتخاب کنم؟

اول باید هدفتون از درست کردن ویدئو رو مشخص کنید. استراتژی شما برای حضور در یوتیوب چیه؟ میخواید دیده بشید و personal branding کنید؟ یا میخواید بازدیدهای بالا بگیرید که بتونید به درآمد زایی از یوتیوب برسید؟ 

با توجه به هدفتون، و نیاز مخاطبها موضوع ویدئو رو مشخص کنید. 

برای انتخاب موضوع ویدئو،لازمه که به اون موضوع علاقه داشته باشید تا بتونید زمان زیادی رو براش صرف کنید. 

توصیه میکنیم به دنبال موضوعاتی باشید که طول عمر زیادی دارند. چون در گذر زمان بازدیدهاش بالا می مونه. 

● اسم کانال رو چی بذارم بهتره؟

– اسمی انتخاب کنید که تو ذهن مخاطب بمونه. اسم کانال شما باید متمایز از اسم های دیگه باشه. مرتبط به موضوع اصلی کانال انتخابش کنید. یادتون نره که خلاق باشید.

نکات فیلتر و تحریم

تولید محتوا

آماده کردن محتوا

● موضوع هام ته کشیده. دیگه چی بذارم؟

  1. از ابزارهای جستجو کمک بگیرین. ببینید مخاطب در حوزه کانال شما چه مواردی رو در گوگل سرچ میکنه. 
  2. مطالعتون رو بالا ببرید و در موضوعات مختلف عمیق بشید.
  3.  حتی از کمک دوست و خانواده استفاده کنید و فکرهاتون رو رو هم بگذارید، brainstorming راه خوبیه. به دنبال جاهای خالی باشید که کسی در موردش تولید محتوا نکرده. 

کپی رایت

● کپی رایت یوتیوب چیه؟

کپی رایت محفوظ داشتن حق اثر برای صاحب اثره. یعنی اگر از موسیقی یا فیلمی استفاده میکنید، یا باید از کارهایی استفاده کنید که کپی رایت نداشته باشن(یا اصطلاحاً loyalty free باشن) و یا از صاحب اثر مجوز انتشار رو بگیرید. اعتبار و درستی این مجوز رو نمیشه تضمین کرد، پس بهتره کلاً از محتوای دیگران استفاده نکنید تا در یوتیوب اخطار کپی رایت نگیرید. حواستون باشه که اگر از محتوای تکراری دیگران استفاده کنید، یوتیوب کانال شما رو برای مانیتایز شدن تایید نمیکنه. 

● اگر فیلم و سریال بذارم تو کانالم چی میشه؟

محتوای کپی رایت محسوب میشه. یا حتی اگر محتوای رایگان هم باشه از جانب یوتیوب اخطار میگیرین. ممکنه ویدئو حذف شه و در صورت 3 بار تکرار، کانالتون حذف میشه. 

● اگر محتوای صدا یا تصویر رایگان بذارم تو یوتیوب چی میشه؟

یوتیوب برای انتشار محتوای دیگران محدودیت گذاشته. محتوایی غیرتکراری که مربوط به خودتون هست رو تولید کنید. در صورت استمرار در انتشار محتوای رایگان، کانالتون رو نمیتونید مانیتایز کنید.  در صورت گرفتن strike کانالتون رو از دست میدین.

● اگر فیلم و سریال بذارم تو کانالم چی میشه؟

محتوای کپی رایت محسوب میشه. یا حتی اگر محتوای رایگان هم باشه از جانب یوتیوب اخطار میگیرین. ممکنه ویدئو حذف شه و در صورت 3 بار تکرار، کانالتون حذف میشه. 

● اگر محتوای صدا یا تصویر رایگان بذارم تو یوتیوب چی میشه؟

یوتیوب برای انتشار محتوای دیگران محدودیت گذاشته. محتوایی غیرتکراری که مربوط به خودتون هست رو تولید کنید. در صورت استمرار در انتشار محتوای رایگان، کانالتون رو نمیتونید مانیتایز کنید.  در صورت گرفتن strike کانالتون رو از دست میدین.

● علاوه بر موسیقی و تصویر، آیا صدای گوینده هم شامل کپی رایت میشه؟

هر محتوایی که برای خودتون نباشه و شما صاحب اثرش نباشید، ممکنه اخطار کپی رایت بگیره. اگر از طرف بیننده ها یا Content ID تشخیص داده بشه، محتوای اثر از این انتشار غیر قانونی مطلع میشه. سه حالت پیش میاد: 

  1. ویدئوتون مانیتایز نمیشه. 
  2. اگه مانیتایز بشه پولش به صاحب اثر میرسه.
  3. ویدئو یا قسمتی که کپی رایت داره حذف میشه. 

● منبعی هست ازش که از سرچ کنیم آهنگی شامل قوانین کپی رایت میشه یا نه؟

– موزیک استودیوی یوتیوب از همه جا معتبرتره. ازونجا این حالت رو ببینید. 

● عکس ها کپی رایت دارن؟

بله. باید لایسنس استفادش رو داشته باشید. از صاحب عکس اجازه بگیرید. از عکس های لویالتی فری (loyalty free) استفاده کنید یا خودتون عکس بگیرید. 

● از کجا بدونم یه آهنگ کپی رایت داره یا نه؟

اون آهنگ رو در Youtube Library جستجو کنید، اگر در لیستش وجود نداشت، کپی رایت داره. 

● چه چیز های باعث میشه که یوتویب محتوای منو کپی رایت حساب کنه؟

به طور خلاصه استفاده از هر محتوایی که توسط شما ایجاد نشده باشه، قانون کپی رایت یوتیوب رو زیر پا میذاره. حتی از فیلم و سریال و آهنگهای ایرانی هم استفاده نکنید. 

● هشدار یا اخطار کپی رایت رو میشه پاک کرد؟

اگر هشدار فقط به صورت claim باشه، میتونید ادعا کنید که محتواتون قوانین کپی رایت رو زیر پا نذاشته. این حالت بررسی میشه. اگر صاحب اثر کاری که منتشر کردین، علیهتون اقدامی نکنه هیچ مشکلی پیش نمیاد. پس حتی دریافت تعداد زیادی claim به خودی خود مشکلی رو ایجاد نمیکنه. 

ولی اگر اخطار strike بگیرید، خطرناکه. با گرفتن سه استرایک، کانال یوتیوبتون رو از دست میدین. 

● میشه پول بدیم و حق کپی رایت موزیکی رو بخریم و ازش استفاده کنیم؟

– بله، اما باید از سایت های معتبری مجوز استفاده از آهنگ رو بخرید. مطمئن ترین جا که آهنگها به صورت رایگان در اختیارتون قرار گرفته،  Youtube Library است.

● باید کانالمون به مانیتایز برسه تا بفهمیم کلیپ هامون کپی رایت خورده یا قبل مانیتایز شدن کانال هم میشه فهمید؟

ربطی به مانیتایز بودن یا نبودن نداره. در صورت وجود داشتن محتوای کپی رایت دار، بعد از 7 روز، زمانی که یوتیوب ویدئو رو حذف میکنه، کانال اخطار کپی رایت رو دریافت میکنه. 

تجهیزات و نکات ضبط

● برای شروع چی بخرم؟

با همون تجهیزاتی که دارید ویدئوتون رو ضبط کنید. از همون اول به فکر خریدن تجهیزات نباشید. اگه در بلند مدت پیشرفت کردین و کانالتون مانیتایز شد، برای بهتر شدن کیفیت تصویر و صدا هزینه کنید. با گوشی هوشمندتون ویدئو ضبط کنید. 

اگر تجهیزاتی که برای فعالیت تو این فضا لازمه رو ندارید، پرداختن هزینه های هنگفت اشتباه ترین کار ممکنه. هیچ تضمینی وجود نداره که کار شما اونجور که فکر میکنید جلو بره. پس با هر چیزی که دارید شروع کنید. اگر رشد داشتید، به مرور زمان و آهسته برای تجهیزات بیشتر اقدام کنید. 

حتی ممکنه به 1000 سابسکرابر و 4000 ساعت بازدید هم برسید، اما یوتیوب اجازه مانیتایز شدن رو نده. محتوایی که تولید میکنید باید ارزش آفرین باشه  ( همچنین از محتوای تکراری دیگران استفاده نکرده باشید) تا یوتیوب اجازه کسب درآمد رو بهتون بده. 

● استفاده از چه وسایلی به بالا بردن کیفیت کارم کمک میکنه؟

از هندزفری استفاده کنید. 

متنی که باید بگید رو در لپ تاپ بنویسید، کنار دوربین قرار بدید که با سرعت خاصی حرکت کنه و از روش بخونید. (اگر لپ تاپ ندارید، از تخته وایتبرد یا کاغذ استفاده کنید.)

پایه دوربین هم وسیله خیلی کاربردی هست. به جای پایه، میتونید از صندلی و کتاب هم برای قراردادن گوشی یا دوربین استفاده کنید. 

● دکور و فضای فیلمبرداری رو چیکار کنم؟

با ساده ترین امکاناتی که در دسترس دارید شروع کنید. لازم نیست از همون اول دکور ایده آل داشته باشید. پس زمینه تصویر رو شلوغ نکنید، مخاطب باید توجهش به شما باشه. در فاصله ی مناسبی از دوربین قرار بگیرید، نه خیلی نزدیک که صورتتون کل تصویر بشه! 

برای ضبط ویدئو در محیط ساکتی باشید تا شنونده اذیت نشه. به نور جایی که هستید دقت کنید. تصویرتون ضد نور نشه، یعنی صورت شما بهتره رو به نور باشه. شب ها فیلمبرداری نکنید. نور صبح بهترین زمان ممکن برای فیلمبرداریه. 

 

تدوین

انتشار و رشد

تنظیمات انتشار

● ویدئوها رو میشه با موبایل آپلود کنم؟

بله. چرا که نه. 

● کانال رو ساختم، چطوری رشد کنم؟

  1. اول باید ویژگی ها و علایق مخاطب هاتون رو بشناسید.  
  2. نیازهاشون رو دقیق بررسی کنید. 
  3. محتوای ارزشمند و با کیفیت درست کنید.
  4. برای تولید محتوا نظم داشته باشید. 
  5. استمرار در کار و تحقیق لازمه ی این کاره.  
  6. سئوی یوتیوب رو رعایت کنید تا محتواتون به دست آدمهای بیشتری برسه. 

● چرا هیچ کس ویدئوهام رو نمیبینه؟ 🙁

اولش همیشه سخته، اما استمرار داشته باشید. جاهای خالی رو شناسایی کنید. به نیاز مخاطب ها پاسخ بدید و به دنبال محتوای پربار و ارزشمند باشید. مخاطب باید به دیدن و دنبال کردن شما نیاز داشته باشه. همچنین  سئوی محتوا رو باید به بهترین نحو انجام بدین. در غیر این صورت موتور جستجوی یوتیوب نمیتونه محتوای شما رو به دست مخاطبش برسونه. 

● چرا سابسکرایبر نمیگیرم؟

  1. شاید محتوای ویدئوی شما در جهت رفع نیاز مخاطب هاتون نیست. به این سوالها جواب بدید: برتری و وجه تمایز شما با رقیبهاتون چیه؟ اصلاً چرا باید کانال شما رو سابسکرایب کنن؟ 
  2. ویدئو شما باید از نظر سئو هم خوب باشه که توی قسمت ویدئوهای پیشنهادی بره. یعنی باید تگ های مناسب بزنید. عنوان موضوع رو با توجه به چیزی که مخاطب ها سرچ میکنن بگذارین. برای تامبنیل از کلمات کلیدی و مرتبط به موضوع استفاده کنید. 
  3. فعالیت مداوم داشته باشید. موضوع و زمان انتشار ویدئو بعدی رو در آخرین ویدئو عنوان کنید و از بیننده بخواید سابسکرایب کنه تا ویدئو بعدی رو ببینه. 
  4.  

● چطوری سابسکرایبر بگیرم؟

  1. داخل ویدئوتون از مخاطب بخواهید که یادش نره سابسکرایب کنه. 
  2. اگر ویدئوهایی بسازید که در راستای نیاز مخاطبتون باشه و مطمئن باشه که در آینده هم به دردش میخوره، سابسکرایب رو میزنه. 
  3. در بقیه شبکه های اجتماعی هم در مورد کانال یوتیوبتون صحبت کنید. با استمرار در تولید محتوای با ارزش، نگرانیتون در مورد این قضیه رفع میشه.  

● چطوری بازدید ویدئوم بره بالا؟

  1. برای تولید محتوا و زمان انتشار اون نظم داشته باشید. 
  2. بر اساس سلیقه و نیاز مخاطبان محتوا رو به روز کنید. 
  3. برای سئوی ویدئو وقت بگذارید و اصولی انجامش بدین. ( باید تگ های مناسب بزنید. عنوان موضوع رو با توجه به چیزی که مخاطب ها سرچ میکنن بگذاری. برای تامبنیل از کلمات کلیدی و مرتبط به موضوع استفاده کنید.)
  4. مخاطب ها رو به لایک و کامنت و سابسکرایب تشویق کنید. 
  5. اگر فقط برای موضوعات ترند تولید محتوا میکنید، ممکنه بعد از یه زمانی دیگه محبوب نباشه و مخاطب نداشته باشه. اوایل ویو زیادی میگیره اما رشدش در آینده ریسکیه. موضوعاتی که پطول عمر بیشتری دارن، برای بالا نگه داشتن ویو بهتره. 
  6. خلاقیت داشته باشید و ویدئوتون برای مخاطب خسته کننده و یکنواخت نباشه.

● ابزارهای چیت و سابسکرایبر و ویو فیک استفاده نکنم؟

– به هیچ عنوان سراغ این ابزارهای دردسرساز نرید. اگر یوتیوب این تخلف رو متوجه بشه، کانالتون رو میبنده. این ابزارها میتونن از کانال و اطلاعات کانال شما سواستفاده کنن، پس مشکل سازند. 

نوشتن دیسکریپشن

● در دیسکریپشن چی بنویسم؟

دیسکریپشن فرصتی برای ارائه محتوای متنی است. برای گذاشتن لینک ها یا اطلاعات مفید و تکمیلی به کار میاد

● دیسکریپشن هم در سئو تاثیر داره؟

دیسکریپشنی که هوشمندانه نوشته بشه، برای یوتیوب ارزشمنده و روی سئو اثر میذاره. از مترادف های کلمات کلیدی در این قسمت استفاده کنید. 

رشد ساب و ویو

● لایک و کامنت های بیشتر چه تاثیری روی ویدئوم دارن؟

هرچی تعامل مخاطب با ویدئو شما بیشتر باشه، ویدئو برای دیده شدن به افراد بیشتری پیشنهاد میشه. 

● تعداد لایک و کامنت به طور مستقیم روی درآمد تاثیر میذاره؟

لایک و کامنت به خودی خود باعث درآمد نمیشه. اما به صورت غیر مستقیم روی درآمدتون میتونه اثر بذاره. چون ویدئوتون به ادمهای بیشتری نمایش داده میشه و با جذب مخاطب میتونه ویو رو افزایش بده. 

● خسته شدم دیگه میخوام ول کنم!

علت خستگی رو مشخص کنید.

  •  اگر به خاطر عدم علاقه به  تولید محتوای ویدئوهاویدئویی خسته میشید، باید به دنبال فعالیت دیگه ای باشید.
  • اگر بازخوردهای لازم رو نمی گیرید، باید برای انتخاب موضوع و محتوای ویدئو بررسی درست تری انجام بدین. 
  •  در مورد الگوریتم های موتور جستجوی یوتیوب و نحوه فعالیت در این فضا بیشتر تحقیق کنید تا کانالتون با رعایت سئو رشد کنه. 
  • اگر اولویت های مهم دیگه ای در زندگیتون وجود داره و فعالیت در یوتیوب براتون جدی نیست، لازمه که فعالیت غیر حرفه ای در یوتیوب رو کنار بذارید. 

سئو یوتیوب

● یوتیوب چجوری تشخیص میده ویدئوی من موضوعش چیه و باید به کی نمایش بده؟

یوتیوب یه موتور جستجوعه. شما اطلاعات لازم در مورد موضوع  ویدئوتون رو وارد میکنید. مثلاً عنوان ویدئو، توضیحات، و مسائل مربوط به سئوش رو رعایت میکنید. در مرحله بعد یوتیوب با توجه به الگوریتم هایی که داره، ویدئوی شما رو به مخاطب نشون میده. 

درآمدزایی

???

● مانیتایز شدن یعنی چی؟

یوتیوب شرایطی رو فراهم کرده تا یوتیوبرهایی که قوانین یوتیوب رو رعایت میکنن و ویدئوهای پرمخاطب میسازن، از راه گذاشتن تبلیغ روی ویدئوها به درآمد برسن. وقتی یوتیوبر شرایط لازم برای کسب درآمد رو به دست میاره، مراحل همکاری با یوتیوب رو طی میکنه و محتوای کانال توسط یوتیوب بررسی میشه. در صورت پذیرفته شدن درخواستش برای همکاری به اصلاح میگیم کانالش مانیتایز شده. 

● برای مانیتایز شدن چه اقداماتی لازمه؟

باید لوکیشن، آدرس پستی و حساب بانکی معتبر و حساب ادسنس داشته باشید.

 با توجه به کشوری که انتخاب کردین، راه های متفاوتی برای تایید شدن وجود داره. مثلاً ممکنه به آدرس پستی نامه ای ارسال کنن. باید کد 6 رقمی داخل نامه رو در حساب ادسنس وارد کنیم. و همچنین  برای اطمینان به حساب بانکی شما پول خیلی کمی رو واریز میکنه، و برقم واریزی رو درخواست میکنه که تو حساب ادسنس وارد کنید تا با این روش پی پال شما تایید بشه. 

● درآمد از یوتیوب چقدره؟

این قضیه کاملاً متغیره و نرخ مشخص و ثابتی نداره.

 به بازه سنی مخاطبهاتون، کشور زندگیشون، میزان تعاملشون با تبلیغ هایی که گذاشته میشه، نوع تبلیغ، موضوع کانال شما و … بستگی داره. 

برای 1000 بازدید حدود نیم دلار یا کمتر میتونه باشه. و یا اگه موضوع ویدئوتون خیلی خاص یا فنی باشه برای 1000 بازدید به 20 یا 30 دلار هم ممکنه برسه.

● چه عواملی روی میزان درآمد تاثیر داره؟

    • لوکیشن مخاطب: 

    نرخ تبلیغ برای کشورهایی که سطح اقتصادی بالاتری دارند بیشتره. برای مثال اگر مخاطب شما با IP آمریکا یا استرالیا ویدئوتون رو ببینه، به ازای هر 1000 ویو درآمد بیشتری نصیب شما میشه. 

    • موضوع ویدئو:

    هرچه موضوع شما تخصصی تر باشه، تبلیغ با نرخ بالاتری براتون گذاشته میشه. پس درآمد به ازای هر 1000 ویو بیشتر میشه. 

● هر 1000 بازدید چقدر درآمد داره؟

این قضیه به عوامل مختلفی بستگی داره. میزان تخصصی بودن موضوع ویدئوتون و لوکیشن کشور بیننده ها روی نرخ درآمد اثر میذاره. هر چی موضوعی که تولید میکنید تخصصی تر باشه، درآمدش هم بیشتره. بیننده های آمریکا، اروپا و استرالیا هم درآمد بالاتری رو ایجاد میکنن.

● درآمد بر اساس چه نوع ارزی هست؟ بر اساس لوکیشن متفاوته؟

– یوتیوب درآمد رو بر اساس دلار حساب میکنه. ولی اون لحظه که به حساب شما واریز میشه، بر اساس لوکیشن شما به پول کشور لوکیشن تبدیل میشه. مثلا 20 دلار، در اروپا تبدیل به مقدار معادل یوروییش میشه.  

●درآمد از یک ویدئو در یوتیوب تا کی ادامه داره؟

– تا زمانی که رو ویدئوتون تبلیغ گذاشته باشین و ویو بخوره درآمدزایی دارید. مثلاً اگه ده سال از زمان انتشارش گذشته و هنوزم بیننده داره، درآمدزایی میکنه. 

 

●بعد از مانیتایز شدن میتونم از ویدئوهای قبل از مانیتایز شدنم درآمد داشته باشم؟

بله! اما باید روی ویدئوهای قبلی تبلیغ بذارید. ویدئوهای قبل از مانیتایز شدن تبلیغ نداشتن. درآمد رو با گذاشتن تبلیغ روی ویدئو بدست میارید. 

● کی کانالم مانیتایز میشه؟ (کی به درآمد زایی میرسه؟)

وقتی که 1000 نفر سابسکرایبر داشته باشین و در 12 ماه گذشته باید مجموع بازدید ویدئوهای شما 4000 ساعت باشه. (این هر دو شرط کنار هم باید وجود داشته باشه.)

●اگر زودتر از 12 ماه 1000 نفر سابسکرایبر و 4000 ساعت ویو رو داشته باشم، میتونم کانال رو مانیتایز کنم یا باید برای 12 ماه شدن صبر کنم؟

بله میتونید. مثلاً  اگر در مدت یک ماه  یا حتی زودتر به 4000 ساعت ویو و 1000 سابسکرایبر برسید، امکان درخواست برای مانیتایز کردن کانال وجود داره. 

●مانیتایز کردن اجباریه؟ اگر شرایط کسب درآمد رو داشته باشم حتماً باید براش اقدام کنم؟

مانیتایز کردن کاملاً اختیاریه و اگه کسی نخواد کانالشو مانیتایز کنه، مشکلی برای ادامه فعالیتش پیش نمیاد.

● وقتی به مرحله مانیتایز برسم، یوتیوب خودش بهم خبر میده؟

بله یه ایمیل از طرف یوتیوب براتون میاد. میگه اگه دوست داری از طریق یوتیوب کسب درآمد کنی، با پرکردن اطلاعاتی که لازمه حساب ادسنست رو بساز یا اگه حساب ادسنس فعالی داری به کانال یوتیوبت وصلش کن.

● اگر دو شرط لازم برای مانیتایز کردن رو داشته باشم، هر زمانی که دلم بخواد میتونم براش اقدام کنم؟

 بله این قضیه کاملاً اختیاریه. اتا زمانی که 4000 ساعت در 12 ماه گذشته و حداقل 1000 سابسکرایبر داشته باشید میتونید براش اقدام کنید. 

● با حساب پی پال، وب مانی یا بیت کوین میتونیم درآمد رو دریافت کنیم؟

– نه. بسته به لوکیشینی که دارید با یکی از این راه ها میتونید پولتون رو بگیرید: 

 

Checks

Electronic Funds Transfer (EFT)

EFT via Single Euro Payments Area (SEPA)

Rapida

Wire Transfer

● شرایط تسویه چیه؟ پرداخت ماهانه انجام میشه؟

مشاهده آمار دقیق میزان درآمد و انتقال پول در ماه بعدی صورت میگیره. یعنی سوم هر ماه میلادی میزان درآمد ماه قبل نهایی میشه. از تاریخ 10 تا 15 ام ماه میلادی پولی که در حساب ادسنس واریز شده، نمایش داده میشه. در روزهای 21 تا 26 ام ماه میلادی درآمدی که به حد نصاب رسیده، پرداختش انجام میشه. حد نصاب برای اکثر کشورها 100 دلاره. تا پول موجود در ادسنس به 100 دلار نرسه، واریز نمیشه. 

● امکان واریز پول از یوتیوب به حساب فردی جز خودم هست؟

بله. برای مثال اگر با شرکتهای واسطه (mcn) کار کنید، پول به حساب اونها واریز میشه. اطلااعات شخصی که درآمد رو دریافت میکنه با اطلاعات صاحب کانال میتونه متفاوت باشه

● امکان داره به مرز مانیتایز شدن برسم ولی مانیتایز نشه؟

بله. اگر تخلفی کرده باشید که یوتیوب اون رو تشخیص بده ممکنه مانع مانیتایز شدنتون بشه. مثلاً اگر قوانین کپی رایت رو رعایت نکنید حتی خطر بلاک شدن کانالتون هم وجود داره. همچنین محتوایی که ایجاد میکنید نباید تکرار کارهای بقیه باشه.

● از همون ابتدای فعالیتم یوتیوب روی ویدئوهام تبلیغ میذاره؟

نه. زمانی که شما کانالتون رو مانیتایز بکنید، این امکان براتون ایجاد میشه که تبلیغ بذارید. قبل از مانیتایز شدن، ویدئوهاتون بدون تبلیغ نشان داه میشن. نه یوتیوب از اون درآمدی داره و نه شما. البته یوتیوب در قانون جدیدش اعلام کرده که میخواد برای کانال های خاصی که مانیتایز نیستن هم تبلیغ بذاره. البته تبلیغ روی کانال های مانیتایز نشده، برای یوتیوبر درآمدی ایجاد نمیکنه و کل درآمد برای یوتیوب میشه. 

آپدیت: اخیرا یوتیوب قوانینش رو عوض کرده و میتونه در کانال هایی هم ک به مانیتایز نرسیدن هم تبلیغ بذاره و کل درآمد رو برای خودش برمیداره 🙁

● بعد از مانیتایز شدن خودم تبلیغ رو انتخاب میکنم؟ یا دست یوتیوبه؟

دو حالت وجود داره. نوع تبلیغ رو خودتون میتونید انتخاب کنید، و هم امکان تنظیمات خودکار برای تبلیغ ها وجود داره. اما موضوع تبلیغ دست شما نیست. 

● برای تعداد تبلیغ ها محدودیتی وجود داره؟

بهتره که تعداد تبلیغ هایی که میذارید خیلی زیاد نباشه. چون برای بیننده اذیت کننده میشه و  یوتیوب تعدادی از اونها رو نمایش نمیده. مثلا 5 یا 6 تا تبلیغ برای ویدئوی 20 دقیقه ای زیاده. 

● تبلیغ ها باهم فرق دارن؟

بله، تبلیغ ها بر اساس ثانیه ی نمایش و میزان اجبار مخاطب در دیدن تبلیغ، به دسته های مختلفی تقسیم میشن. به شما حق انتخاب داده شده که تبلیغی که مایل هستید رو انتخاب کنید.  

● چند نوع تبلیغ داریم؟

  1. Skippable in-stream ads

مخاطب بعد از 5 ثانیه میتونه تبلیغ رو نبینه.

محل: قبل، بعد و وسط پخش ویدئو

شرایط درآمد: حداقل 30 ثانیه از ویدئو توسط مخاطب دیده بشه. ( یا اگه طول ویدئو کمتر از 30 ثانیه هست، کل ویدئو رو ببینه)

  1. Non-skippable in-stream ads

                         حداکثر 15 ثانیه هستن. 

 مخاطب مجبوره کل ویدئو رو ببینه. 

محل: قبل، بعد و وسط پخش ویدئو

شرایط درآمد: بر اساس تعامل مخاطب ها (واکنشی از سوی مخاطب برای تبلیغ وجود داشته باشه، مثلاً روی تبلیغ کلیک کنه) 

  1. Bumper ads

حداکثر 6 ثانیه هستن. 

مخاطب مجبوره کل ویدئو رو ببینه. 

محل: قبل، بعد و وسط پخش ویدئوی دیگری

شرایط درآمد: بر اساس تعامل مخاطب ها (واکنشی از سوی مخاطب برای تبلیغ وجود داشته باشه، مثلاً روی تبلیغ کلیک کنه) 

● موضوع تبلیغ رو هم خودم انتخاب میکنم؟

– موضوع تبلیغ به انتخاب یوتیوبه. شما نوع تبلیغ رو انتخاب میکنید، نه موضوعش رو. 

● اگر بیننده تبلیغ رو skip کنه، یوتیوب یا صاحب کانال درآمد بدست میاره؟

نه. 

تبلیغ های skippable: برای درآمد، تبلیغ باید حداقل 30 ثانیه دیده بشه، یا تبلیغ کمتر از 30 ثانیه باید کلش دیده شه. 

تبلیغ های non-skipable:  برای درآمد مخاطب باید با تبلیغ تعامل داشته باشه. مثلاً روش کلیک کنه. 

قوانین

● شرایط مانیتایز شدن چیه؟

تمام این شرایط لازمه:

  1. حداقل 1000 سابسکرایبر داشته باشید. 
  2. در 12 ماه گذشته 4000 ویو ثبت شده باشه. 
  3. قوانین یوتیوب رو زیرپا نگذاشته باشید(کپی رایت ها رو رعایت کنید). 
  4. حساب ادسنس و حساب پی پال داشته باشید و لوکیشنی با آدرس پستی مشخص بهش بدین (با کمک شرکتهای واسطه ی معتبر یا دوست و آشنا اقدام کنید). 
  5. قوانین یوتیوب در مورد کپی رایت و دیگر مسائل مربوط به محتوا رو رعایت کرده باشید.

● همه ویدئوها مانیتایز میشن؟

نه بستگی داره شرایط زیر رو رعایت کرده باشین یا نه.  

ابتدا برای همکاری مالی با یوتیوب باید یوتیوبتون رو به حساب ادسنس وصل کنید. کانالتون مورد تایید یوتیوب قرار بگیره و به کسب درآمد برسه. برای مانیتایز شدن ویدئو باید تبلیغ گذاشته باشید. اگر ویدئویی خلاف قوانین یوتیوب باشه، ویدئوتون مانیتایز نمیشه. کپی رایت رو رعایت کنید. فیلم و سریال (حتی ایرانی) نذارید. از الفاظ زشت و توهین آمیز استفاده نکنید. در مورد اسلحه و مواد مخدر صحبت نکنید. نفرت پراکنی نکنید. ویدئو با موضوع یا مخاطبان کودک نسازید( تصویر کودکان که تا 13 سال دارند رو منتشر نکنید، هر چیزی که به کودکان مربوط میشه، حتی لباس یا انیمیشن ها هم در ویدئوتون نباشند). در صورت عدم رعایت این موارد، ویدئو به درآمدزایی نمیرسه. 

● یوتیوب چه محتوایی رو مانیتایز میکنه؟

محتوایی که این سه شرط رو داشته باشه: 

  1. ویدئویی که در کانالی باشه که مراحل مانیتایز شدن رو با موفقیت طی کرده. 
  2. محتوایی که قوانین کپی رایت رو رعایت کرده باشه. همچنین از محتواهای تکراری مثل فیلم و سریال (حتی ایرانی)، الفاظ زشت و توهین آمیز استفاده نشده باشه. در مورد اسلحه و مواد مخدر صحبت نشده باشه. نفرت پراکنی، پورن و مسائل نامناسب نداشته باشه. 
  3. روی ویدئو تبلیغ گذاشته باشین. 

●سهم ما از میزان درآمد هر ویدئو چقدره؟

 درصد به یوتیوبر و 45 درصد به یوتیوب اختصاص داره. 

●یوتیوب چه محتوایی رو برای مانیتایز شدن قبول نمیکنه؟

اگر کپی رایت رو رعایت نکرده باشین. حاوی محتوای تکراری مثل فیلم و سریال (حتی ایرانی)، الفاظ زشت و توهین آمیز باشه. در مورد اسلحه و مواد مخدر صحبت شده باشه. نفرت پراکنی، پورن و موارد نامناسب داشته باشه. 

● نزدیک به مانیتایز هستم، درآمدم رو چطور دریافت کنم؟

 به دلیل تحریمهای آمریکا، شرکت های آمریکایی نمی تونن با ایران کار کنن. پس باید یه واسطه داشته باشیم. یا با کمک شرکتهای multi channel network)MCN)، یا از طریق دوست و آشنای خارج از ایران لوکیشن و حساب پی پال بسازیم. از این راه میتونیم برای وصل کردن کانال به حساب ادسنس گوگل اقدام کنیم. کانالمون به ادسنس که وصل بشه، درآمدزایی شروع میشه.

ادسنس

● به هر حساب ادسنس فقط یه اکانت یوتیوب وصل میشه؟

هر حساب ادسنس میتونه تعداد زیادی کانال یوتیوب رو پشتیبانی کنه. روی یک حساب ادسنس، کانال های یوتیوب متعددی میتونید داشته باشید. 

● از طریق لوکیشن کدوم کشورها اقدام نکنم؟

ایران، افغانستان، تاجیکستان. چون youtube partner program تو هیچ کدوم از این سه کشور فعال نیست. پس برای فعالیت لوکیشن کانال شما نباید این 3 کشور باشه. 

● چه اطلاعاتی از دوست یا آشنای خارج از ایرانم برای حساب ادسنس و تایید شدن اون باید داشته باشم؟

اون فرد باید اسمش، شماره حساب ، آدرس و حتی در مواردی مدارک مربوط به هویتش رو هم در اختیار شما قرار بده.

● برای ساختن ادسنس به فامیل یا دوستم که خارج از ایران زندگی میکنه بگم؟

این رو در نظر داشته باشید که این درخواست برای اونها ممکنه دردسر ساز بشه. فرد باید اسمش، شماره حساب و شماره مالیاتی، آدرس و حتی در مواردی مدارک مربوط به هویتش رو هم در اختیار شما قرار بده. 

دقت کنید پولی که به حساب این افراد میاد، ممکنه از نظر مالیاتی براشون هزینه داشته باشه و اثر منفی بذاره روی وضعیت مالیشون. پس اگر میخواید درخواستتون رو با اونها مطرح کنید، حتماً ملاحظات لازم رو داشته باشید. 

 

● شماره حسابی که در ادسنس وارد کردیم، قابل تغییره؟

بله. شماره حساب جدید رو در ادسنس وارد کنید و مراحل تایید شدنش رو طی کنید.

شرکت های واسطه

● شرکت ها چطوری کار میکنند؟

یوتیوب به دلیل تحریم به طور مستقیم نمیتونه با ایرانی ها همکاری داشته باشه. شرکت های MCN بین ما و یوتیوب واسطه میشن. اونها در اروپا یا آمریکا ثبت شدن. شما به یوتیوب میگید که پول رو به شرکت یا شخص مد نظرتون واریز کنه و این شرکتها درآمد رو به شما میرسونن. یکسری خدمات جانبی هم درنظر میگیرن. 

 

● خدمات MCN ها چیه؟

– علاوه بر دریافت پول از یوتیوب، هر کدوم از شرکت ها خدمات خاص و متنوعی رو ارائه میدن. مثلاً از محتوای شما در برابر کپی شدن محافظت میکنند. برای پیگیری کپی رایتینگ میتونید با این شرکتها همکاری کنید.  هر شرکت خدمات مربوط به خودش رو داره. خدماتش رو در قراردادی که میبندید باید ذکر کنه.

● شرکت ها چند درصد میگیرن؟

تا 40 درصد. البته مالیات شرکتهای اروپایی بالاست. مالیات مربوط به درآمد شما توسط این حق کمیسیون پرداخت میشه. نهایتاً حدود 10 الی 15 درصد به خود شرکت میرسه

● در قراردادم با شرکت ها به چه چیزهایی دقت کنم؟

1- مدت زمان همکاری قید شده در قرارداد: 

برای همکاری با این شرکتها، قراردادتون مدت زمان مشخصی داره، مثلاً 5 ماه یا یک سال. تا پایان مدت قرارداد خودتون شخصاً نمیتونید کانالتون رو مانیتایز کنید. طی این مدت نمیتونید کانال یوتیوب رو به حساب ادسنس دیگه ای وصل کنید. پس باید به مدت زمان قراردادتون دقت کنید. 

2- داشتن حق مالکیت بر کانال: مدل همکاری و قراردادتون بر این اساس باشه که خودتون صاحب کانال باشید. به عنوان کارمند شرکت، تولید محتوا نکنید. 

● میشه به شرکت های واسطه اعتماد کرد؟ پولمون رو میدن؟

بله اما همکاری با شرکتها ریسکهای خودشو داره.

 همچنین در تنظیم قرارداد دقت کنید. خود شما باید صاحب کانال یوتیوب باشید و به عنوان کارمند برای اونها قرارداد نبندید. 

سوال شما در لیست بالا نیست؟ اینجا سوال تون رو بپرسید. جوابش رو براتون ایمیل میکنیم و سوال و جواب رو همینجا هم میذاریم که بقیه هم استفاده کنند