صادرات کالا به وسیله‌ی هواپیما و کشتی

فهرستی از جذاب‌ترین محصولات برای صادرات به کشورهای خارجی-قسمت اول

آیا می‌دانید که امروزه چه اقلامی پرسودترین کالاهای صادراتی هستند؟ بهترین کالا های صادراتی چه هستند؟ بازار هدف را برای صادرات چگونه باید شناسایی کرد؟ چه عواملی در درآمدزایی ارزی از طریق صادرات تاثیرگذار هستند؟

صنایع دستی ایرانی در چه کشورهای محبوبیت بسیاری دارد؟ کارآمدترین روش‌های بازاریابی برای فروش مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران را می‌شناسید؟

این موارد تنها برخی از پرسش‌های مربوط به فعالیت‌های بازرگانی و صادراتی در ایران محسوب می‌شوند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم که موثرترین فاکتورها را در انتخاب بهترین کالا برای صادرات در زمینه‌های گوناگون معرفی و بررسی کنیم.

البته به دلیل اینکه سعی کردیم اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار دهیم، این متن را در دو قسمت منتشر می‌کنیم. در انتهای متن لینک قسمت دوم را قرار داده‌ایم.

چه فاکتورهایی را باید برای انتخاب بهترین کالای صادراتی در نظر بگیریم؟

جهت پاسخ به این سوال باید بدانید که امکان انتخاب ۱۹۵ کشور برای ایران، به عنوان مقاصد صادراتی در جهان وجود دارد. اما لیست کالاهای صادراتی به هرکدام متفاوت است. بنابراین عوامل مختلفی همچون موارد زیر در انتخاب بهترین کالای صادراتی تاثیرگذار هستند:

  • پیشینه: چه کشورهایی به طور سنتی خریداران بزرگی هستند؟!
  • تقاضا: در چه مناطقی احتمال بیشتری برای محبوبیت محصولات صادراتی شما وجود دارد؟
  • شرایط جغرافیایی – سیاسی: مناسبات سیاسی و جغرافیایی حاکم بر کشور مقصد چه تاثیری در انتخاب کالاها دارد؟

در ادامه نکات بیشتری را در این مورد ارزیابی کرده و مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران را مطرح می‌کنیم. همچنین در خصوص موارد فوق توضیحات کاملی را ارائه می‌دهیم.

سنجش نیاز بازار

سنجش صحیح نیاز مشتری مهم‌ترین عامل جهت تصمیم‌گیر‌ی در بازار بین‌المللی و انتخاب بهترین کالا برای صادرات است. بازاری را انتخاب کنید که متقاضی کالای شما باشد. کالای صادراتی باید طبق نیاز مصرف‌کنندگان انتخاب شود و بخشی از احتیاجات آن‌ها را برطرف کند.

به عنوان نمونه طبق آمار بیشتر بازارهای صادراتی ایران به کشورهای چین، امارات متحده عربی، عراق و کره تعلق دارد. بنابراین با اطلاع از نیازهای این کشورها خیلی راحت می‌توانید مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران را انتخاب کنید.

همچنین باید بدانید که شناخت مشتریان و تقاضای آن‌ها، با تحقیقات بازار محقق می‌شود. زیرا حین این تحقیقات ویژگی‌های جمعیتی، روان‌شناختی، جغرافیایی و رفتاری نیز در نظر گرفته خواهند شد.

کافی‌ست از خود بپرسید که مشتری‌ها در بازار هدف، محصولات و خدمات مشابه را از کجا دریافت می‌کنند. همچنین خرید خود را چگونه انجام می‌دهند؟

پاسخ به این پرسش راه حل قابل قبولی را در انتخاب بهترین کالای صادراتی در اختیار شما قرار می‌دهد.

تصویر کره‌ی زمین و کالاهای صادراتی

ایجاد فضای رقابتی در مقایسه با سایر کشورهای صادرکننده

پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی، شناخت بنگاه‌های صادراتی در سراسر جهان را ساده‌تر کرده است؛ این مورد رقبای موجود در صادرات محصولات پرفروش را بیشتر می‌کند. بنابراین مدیران کسب و کارها برای باقی‌ماندن در این بازار گسترده باید محصولات خود را با توجه به تقاضا و نیاز روز ارتقا بخشند.

همچنین باید بدانید که ویژگی محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید؛ از عوامل تاثیرگذار در بازارهای رقابتی محسوب می‌شود. طول عمر کالاها، بسته‌بندی مدرن و ارائه بهترین خدمات مطابق با دانش روز، در انتخاب محصولات صادراتی نقش مهمی دارند.  

علاوه بر این، با شناخت دقیق رقبای داخلی و خارجی فرصت برنده‌شدن در این نبرد را به دست خواهید آورد. گزارش‌های وزارت امور خارجه و تجارت بین‌المللی (DFAIT) اطلاعات خوبی را در این زمینه ارائه می‌دهند.

استراتژی‌های فروش، بازاریابی و نوع قیمت‌گذاری رقبا به شما کمک می‌کند که بهترین کالای صادراتی خود را جهت عرضه انتخاب کنید. بنابراین تنها با کسب این اطلاعات، حذف موانع و اعمال کمی تغییرات به آسانی در این میدان رقابتی پیروز می‌شوید.

میزان سود حاصل

در تعیین پرسودترین کالای صادراتی عوامل گوناگونی موثر هستند؛ نوع حمل و نقل، قیمت تمام‌شده‌ی محصول، شناسایی درست بازار هدف و حتی برخی رخدادهای جهانی میزان سود نهایی را تغییر می‌دهند.

بنابراین در انتخاب بهترین کالای صادراتی باید این نکات را در نظر گرفت. سپس سود مورد انتظار را تعیین کرد. برای مثال هزینه‌های حمل نقل زمینی در ارسال کالا به کشورهای همسایه بسیار کم‌تر از ارسال هوایی به کشورهای اروپایی خواهد بود.

اگر می‌خواهید که همچنان در بازار تجارت باقی بمانید؛ باید ریسک‌های مربوط به برخی کالاهای صادراتی را نیز در نظر بگیرید. انعطاف‌پذیری در سود تجاری، به شما کمک می‌کند که در برابر آسیب‌های احتمالی بهترین انتخاب و راه حل‌ها را داشته باشید.

فرآیندهای بسته‌بندی و بهره‌مندی از شیوه‌های نوین تولید، هزینه‌های بسیاری را به همراه دارند. همین امر گاهی اوقات باعث کاهش سود شما می‌شوند. با این حال، این ویژگی‌ها منجر به ایجاد بازار فروش پایدار و محبوبیت بین مصرف‌کنندگان می‌شود.

تغییرات دنیا و سبک زندگی مردم

رخدادهای جهانی و تغییر نگرش مشتریان، در انتخاب محصول مورد نظر شما تاثیرگذار است. به عنوان نمونه صادرات برخی خوراکی‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا کم یا متوقف شده است. در چنین موقعیتی چه راه حل‌هایی وجود دارد که تاثیر این شرایط را به حداقل برساند؟

تغییر در نحوه‌ی توزیع یا جایگزینی کالاها روش‌هایی هستند که در این شرایط پیشنهاد می‌شوند. عرضه کالا باید به روشی صورت گیرد که از لحاظ رعایت بهداشت و سلامت، اعتماد خریدار یا مصرف‌کننده را جلب کند.

برخی شرایط نیز با جایگزینی کالایی دیگر قابل مدیریت هستند. بنابراین انتخاب بهترین کالای صادراتی با انعطاف‌پذیری مناسب در فروش، به طور قابل ملاحظه‌ای باعث کاهش ضررهای احتمالی می‌شود.

در این رابطه باید بدانید که صنایع دستی همچنان محبوبیت خود را نزد برخی مشتریان میان‌سال حفظ کرده‌است. با این حال، به منظور افزایش فروش کافی‌است که در تولید و عرضه‌ی آن‌ها کمی از خلاقیت و نوآوری استفاده شود. به عنوان مثال تلفیق محصولات با مد روز، بازار هدف را به سوی سلیقه جوانان سوق خواهد داد.

علاوه بر این، محصول ارائه‌شده باید متناسب با آب و هوای مناطق مختلف تغییر کند. به عنوان نمونه اگر به تجارت خرما مشغول هستید؛ عرضه این محصول در کشورهای گرم‌سیری و سردسیری باید متفاوت باشد.

روابط سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشورهای مقصد

رویه‌های قانونی، مقررات ایمنی و زیست محیطی، قوانین تجاری و دیگر قوانین مهم کشور ایران و کشور هدف را به خوبی بررسی کنید. زیرا این اقدام اطمینان لازم را در حفظ منافع تجاری فراهم می‌کند.

چنان که سناریوهای غیرقابل پیش‌بینی سیاسی، ایدئولوژی‌های گیج‌کننده و استرس‌های اقتصادی در طولانی مدت، فعالیت‌های صادراتی را با برخی کشورها دچار آسیب و مشکل می‌کنند.

بنابراین باید با توجه به قوانین کشورهای مختلف بهترین کالای صادراتی خود را انتخاب کنید. زیرا برخی سیاست‌های حاکم بر اقتصاد کشورها اجازه واردات کالاهای مشابه با تولیدات داخلی را صادر نمی‌کنند.

همچنین به دلیل تحریم‌ها، مجوز لازم برای صادرات برخی از محصولات توسط کشورهای مبدا وجود ندارد. به‌طوری‌که بسیاری از روابط سیاسی و تجاری ایران با سایر کشورها به دلیل اعمال تحریم‌ها دستخوش تغییرات اساسی شده‌اند.

ممنوعیت نقل و انتقالات مالی بین ایران و بانک‌های خارجی در تجارت‌، از جمله مهم‌ترین تحریم‌ها محسوب می‌شوند. همیین امر باعث شده بسیاری از فعالیت‌های بازرگانی مختل شوند. بنابراین در انتخاب محصول صادراتی باید همواره به مناسبات و روابط سیاسی کشورها توجه کنید. زیرا ممکن است که مجبور به پرداخت هزینه‌های ناخواسته بسیاری شوید.

مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران

محصولات صادراتی ایرانی ویژگی‌های قابل قبولی را برای ارسال به کشورهای مختلف دارند. به همین دلیل بهتر است که به دنبال تجارت کالاهایی باشیم که نکات گفته‌شده در مورد آن‌ها به درستی در نظر گرفته شده است. بنابراین بهترین کالای صادراتی در دسته بندی‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • محصولات کشاورزی
  • انواع خشکبار
  • صنایع دستی
  • گوشت دام و احشاء آن
  • لوازم خانگی


در ادامه این لیست کالاها را بررسی می‌کنیم و پیشنهادهای مناسبی را در انتخاب محصول به شما ارائه می‌دهیم.

محصولات کشاورزی

اغلب محصولات کشاورزی تولیدی در ایران محبوبیت بالایی در بین کشورهای جهان دارند. البته چای، زعفران، خرما و زرشک در مقایسه با محصولات دیگر، اغلب در صدر ارسال به کشورهای خارجی قرار می‌گیرند. شاید بهتر باشد بدانید که بهترین کالای صادراتی در این گروه چای دا‌رد.

 مسیرهای زمینی، بنادر کشتی‌رانی و حمل و نقل ریلی فرصت مناسبی را برای صادرات به کشورهای همسایه و آسیایی فراهم کرده است. بنابراین با توجه به مزیت‌های رقابتی، امکان ارسال محصولات به آسانی و با طی مسافت کوتاه در کشور وجود خواهد داشت.

به عنوان مثال صادرات چای به کشورهای همسایه شمالی در مقایسه با کشورهای حوزه خلیج فارس، هزینه‌های کمتری برای حمل و نقل خواهد داشت.

چای

چای یکی از بهترین کالاهای صادراتی و محصولات کشاورزی است. همچنین چای محبوب‌ترین نوشیدنی گرم بین مردم جهان است. محبوبیت منحصر به فرد چای باعث ایجاد بازار هدف مناسب در عرضه بین‌المللی این کالا شده است.

به طوری که تغییر و تحولات بسیار دنیا جایگاه محکم این نوشیدنی لذت‌بخش را حتی ذره‌ای متزلزل نمی‌کند. چای پس از آب به عنوان پرمصرف‌ترین نوشیدنی در جهان و یکی از محصولات ارزش آفرین کشاورزی است.

عراق، افغانستان، آلمان و روسیه از مهم‌ترین کشورهایی هستند که چای ایران به آن‌ها صادر می‌شود. مرزهای شمالی ایران از مزایای رقابتی هستند که امکان ارسال کالا به کشورهای حاشیه خزر را با قیمت مناسب فراهم می‌کنند.

کشورهای همسایه‌ی ایران به دلیل عادت به مصرف چای، قطب‌هایی هستند که امکان صادرات این محصول به آن‌ها وجود دارد. علاوه بر این، کشورهای حوزه خلیج فارس نیز مقاصد مناسبی در تجارت این محصول محبوب به شمار می‌روند.

زعفران

این طلای سرخ در بخش‌های گرم و خشک ایران به صورت انبوه تولید و برداشت می‌شود. زمین‌های زراعی بسیاری در ایران قابلیت کاشت زعفران را دارند که در افزایش صادرات نقش چشم‌گیر‌ی خواهند داشت. گرچه فرآیند کاشت و برداشت این ادویه جادویی بسیار پرزحمت است؛ اما پتانسیل مناسبی را در حوزه بازرگانی بین‌المللی به عنوان بهترین کالای صادراتی ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از مزایای رقابتی در صادرات این محصول تولید بیش از ۹۵ درصدی آن محسوب می‌شود که امکان ارسال به ۴۵ کشور جهان را دارد. در این رابطه باید بدانید که کشور اسپانیا به عنوان مقصد اصلی صادرات طلای سرخ ایران محسوب می‌شود که بیش‌ترین سهم تجارت جهانی را به خود اختصاص می‌دهد.

اسپانیا با خرید زعفران ایران، این ماده را تحت برند و نام خود به ۱۴۰ کشور دیگر دنیا صادر می‌کند. در حالی که ایران این قابلیت را دارد که امتیازات مراحل کاشت، بسته بندی و ارسال را از ان خود کند.

تصویر گل زعفران، یکی از مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران

خرما

نخلستان‌ها و آب و هوای بخش‌های جنوب و جنوب غربی ایران شرایط مناسبی را برای تولیدکنندگان و تاجران خرما فراهم می‌کنند. بهتر است بدانید که ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان انواع خرما در سطح دنیا محسوب می‌شود.

اعتبار و کیفیت خرمای ایرانی از مزیت‌های رقابتی این محصول به شمار می‌رود که آن را در دسته بهترین کالاهای صادراتی قرار می‌دهد. علاوه بر این، راه‌های مواصلاتی دریایی در حوزه خلیج فارس نیز امکان ارسال این کالا به کشورهای این حوزه را آسان‌تر کرده است.

تجارت این کالای صادراتی پرسود اغلب در هفت دسته انجام می‌شود:

  • مضافتی: صادرات به دو شکل ساده و خشک
  • استعمران
  • شاهانی
  • زاهدی
  • بکاب
  • پیاورم: گران‌ترین خرمای صادراتی ایران

 

در این رابطه باید بدانید که ۵۲ کشور از جمله هند، مراکش، امارات، ترکیه و دیگر کشورهای همسایه و آسیایی مقصد این محصول شیرین ایرانی هستند. البته افغانستان، قزاقستان، پاکستان و مالزی به دلیل اشباع بازار، دیگر هدف خوبی برای تجارت خرما محسوب نمی‌شوند. رقبای این عرصه گاهی در تجارت گوی سبقت را از شرکت‌های ایرانی می‌ربایند. از این رو، با توجه به برخی از نکات تجاری، به آسانی و با زیرکی می‌توانید برد را از آن خود کنید.

ارائه بسته‌بندی‌های مناسب و کوچک در بازارهای اروپایی و رعایت استانداردهای صنایع غذایی فرصت مناسبی را برای برنده شدن در این رقابت ایجاد می‌کند. علاوه بر این، محصولات فرآوری‌شده با استفاده از خرما، ارزش افزوده‌ی بالایی دارند که به عنوان نکته‌ای مثبت باید در نظر گرفته شوند.

خب تا اینجای متن به تحلیل فاکتورهای لازم برای انتخاب بهترین کالای صادراتی پرداختیم و چای، زعفران و خرما را به عنوان محصولات کشاورزی و کالاهای مناسب و پرسود برای صادرات به کشورهای خارجی بررسی کردیم.

در قسمت دوم فهرست جذاب‌ترین محصولات برای صادرات، به بررسی دیگر کالاهای صادراتی موجود در این لیست می‌پردازیم روش‌های کسب درآمد دلاری به وسیله‌ی صادرات این کالاها را معرفی می‌کنیم.

اگر قصد دارید روش های متفاوت کسب درآآمد دلاری را بدانید، می توانید به این لینک مراجعه کنید.

پست های مرتبط