کپی‌رایت، پلیس فتای یوتیوب

در این ویدئو یاد می گیری

یوتیوب با قانون کپی‌رایتش برای یوتیوبرها دردسر‌ساز شده. با مطالعه این مقاله موارد زیر را می‌آموزید: 1. آشنایی با کپی‌رایت 2. انواع اخطارهای یوتیوب 2. راه حل‌های اصولی برای مواجهه با اخطارها

پشت‌صحنه دنیای هیجان‌انگیز یوتیوبرها ساعت‌ها تلاش است. شما مراحل زیادی را طی می‌کنید تا یک ویدیوی پربازدید ارائه دهید. اما اگر نکات ریزی را از قلم بیندازید، تمام انرژی و وقتی که گذاشته‌اید به‌ هدر می‌رود. اخطار کپی‌رایت از مواردی است که دل یوتیوبرها را خون کرده است. وقت آن رسیده که با مطالعه دقیق روی قانون‌ کپی‌رایت یوتیوب، از دست مشکلاتی که به همراه دارد، خلاص شوید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

  • آشنایی با کپی رایت
  • تبعات زیرپا گذاشتن قانون کپی رایت
  • راهکار‌های مواجه با اخطار کپی رایت
  • کپی رایت فیلم و آهنگ
  • بهترین راه حل برای جلوگیری از نقض قانون کپی رایت
  • بی‌دقتی‌های رایج در زمینه کپی‌رایت

مقدمه‌ای از ماجرا

از آهنگی خوشمان می‌آید و می‌خواهیم آن را در پس زمینه ویدیویمان قراردهیم. در بهترین حالت به سایت‌های دانلود آهنگِ یوتیوب می‌رویم. آهنگ مدنظرمان را دانلود می‌کنیم و به هوای اینکه گفته شده این آهنگ کپی رایت ندارد، در ویدیو قرار می‌دهیم. چند روزی می‌گذرد و ناگهان غافل‌گیر می‌شویم: اخطار کپی رایت یوتیوب داریم.

ایراد از کجاست؟

بیایید از ابتدا ماجرا را مرور کنیم.

آشنایی با قانون کپی‌رایت یوتیوب

ترجمه کلمه به کلمه کپی – رایت : قانونی که روی کپی‌کردن نظارت دارد.

کپی‌رایت قانونی است که حق تولید، انتشار و فروش یک اثر را برای صاحب یا صاحبان آن اثر حفظ می‌کند. این قانون مانع انتشار غیرقانونی اثر دیگران می‌شود.

گول سادگی این عبارت را نخورید. یوتیوب قانون‌های پیچیده‌ای برای تشخیص کپی‌ بودن یا کپی نبودن یک اثر دارد. به طور خلاصه استفاده غیر قانونی از هر محتوایی که به شما تعلق ندارد، قانون کپی‌رایت یوتیوب را زیر پا می‌گذارد.

 

تبعات زیرپا گذاشتن قانون کپی‌رایت یوتیوب

یوتیوب برای بررسی محتوای ویدیوها، از سیستم هوشمندی به اسم “تشخیص دهنده محتوا (content ID)” استفاده می‌کند. هر ویدیویی که در یوتیوب بارگزاری می‌شود، تشخیص دهنده‌ی محتوا آن را ارزیابی می‌کند تا موسیقی یا فیلم کپی‌رایت‌دار را پیدا کند. این تکنولوژی به صاحبان محتوا اجازه می‌دهد که اثر متعلق به خودشان را شناسایی کنند. سپس، صاحب اثر تصمیم می‌گیرد که چه اتفاقی برای این تخلف بیفتد.

 

اتفاقات بعد از آپلود کردن ویدیو

اگر در یوتیوب ویدیویی آپلود کنید که قانون کپی‌رایت را نقض‌کند، صاحبان آن اثر با استفاده از  تشخیص دهنده محتوا، متوجه حضور محتوای خود می‌شوند. برای شما دو اتفاق می‌تواند رخ دهد: دریافت پیامِ

  1. Copyright claim: ادعای کپی رایتی (یا به عبارتی دیگر: تطابق با محتوای شخص ثالث)
  2. Copyright strike: اخطار کپی رایتی ( شمشیر تیز و برنده کپی‌رایت)

همانطور که می‌بینید، اخطار و ادعای کپی‌رایت دو حالت متفاوت هستند. پس کارکردهای خاص خود را دارند.

اگر سه اخطار بگیرید، کانال شما به همراه  بقیه کانال‌های متصل به یوتیوبتان(حتی اکانت گوگل) همگی باهم حذف می‌شوند (الان دلیل نامگذاری را فهمیدید). اما زمانی که claim دریافت کنید، همچین اتفاقی نمیوفتد. پس claim چه تاثیری دارد؟

زیر و بم copyright claim

اگر copyright claim بگیرم چه اتفاقی میوفتد؟

اگر copyright claim بگیرم، به دردسر افتادم؟ نه لزوماً. همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، تشخیص دهنده محتوا ادعا می‌کند در کانال یوتیوب شما محتوایی را پیدا کرده که متعلق به شخص دیگریست. از این به بعد، توپ در زمین صاحبان آن اثر میوفتد. آن‌ها تصمیم‌می‌گیرند که با ویدئوی شما چه‌کاری کنند.  

در اکثر مواقع، صاحبان اثر حتی از این ماجرا خوشحال می‌شوند. شما از آهنگ یا شعرشان بدون اجازه استفاده کرده‌اید، در عوض درآمد حاصل از ویدئو را به او می‌بخشید. یعنی نمی‌توانید از آن ویدئو درآمد داشته باشید یا به مانیتایز برسانید. اما اگر به ویدئو اجازه پخش ندهند، عواقب خوبی برای کانالتان ندارد. دسترسی به بعضی از امکانات و ابزارهای یوتیوب را از دست‌ می‌دهید. تکرار در این تخلف، حتی می‌تواند حساب کاربری شما را مسدود کند.

اقدامات صاحب اثر علیه ویدیو:
  • بلاک کردن ویدئو: بعضی مواقع صاحب اثر ممکن است ویدئو را بلاک کند. در این حالت ویدئو برای مردم پخش نمی‌شود. البته می‌تواند انتخاب کند که این بلاک شدن برای منطقه یا کشور خاصی اعمال شود، یا برای همه جا غیر قابل پخش باشد.
  • بلاک کردن پلتفرم‌های خاصی: بعضی مواقع هم صاحب محتوا در به اشتراک گذاشته شدن ویدئو در پلتفرم‌های دیگر محدودیت ایجاد می‌کند. برای مثال پخش ویدئو را در سایت یا اپلیکیشن خاصی بلاک می‌کند. این محدودیت تاثیری روی پخش ویدئو در یوتیوب نمی‌گذارد.
  • قطع درآمد از ویدئو: صاحبان محتوا می‌توانند درآمد حاصل از ویدئوی شما را به خودشان اختصاص دهند.
  • دسترسی به آمار مخاطب‌های ویدئو

در مقابل copyright claim چه راهکاری داشته باشم؟

اگر این ادعا را دریافت کردید، چند راه مختلف پیش روی‌تان وجود دارد:

  1. هیچ کار خاصی نکنید:

اگر ادعای صورت گرفته را قبول دارید، لازم نیست اقدام خاصی انجام دهید. اگر صاحب اثر در 30 روز آینده اقدامی انجام ندهد، مهلت رسیدگی به ادعا تمام می‌شود.

  1. قسمتی که کپی‌رایت دارد را از داخل ویدئو حذف کنید:

این امکان وجود دارد که ویدئو را ادیت کنید تا قطعه مدنظرتان حذف شود.

  1. آهنگ را تعویض کنید:

 اگر ادعا برای آهنگ ثبت شده، می‌توانید آن را با آهنگ‌های یوتیوب (در قسمت Audio Library) جایگزین کنید.

(از سال 2019، یوتیوب با ایجاد بعضی تغییرها شرایط را برای یوتیوبرها فراهم کرده تا اخطار کپی‌رایت را راحت‌‌تر بر طرف کنند. در این مورد خاص، یوتیوبرها می‌توانند از ابزارهای جایگزین‌، حذف یا برش آهنگ استفاده کنند.)

  1. در سود ویدئو شریک شوید:

 اگر کانال شما مانیتایز شده باشد ( درآمدزایی دارد)، ممکن است بتوانید سود حاصل از ویدئو را با صاحب/صاحبان اثر شریک شوید.

  1. برای حذف ویدئویتان درخواست فوری دهید:

اگر صاحبان محتوا بخواهند ویدئوی شما را حذف کنند، برای کپی رایت استرایک می‌گیرید. پس با این انتخاب ممکن است از گرفتن استرایک جلوگیری کنید.

 

  1. ادعا را رد کنید:

 اگر فکر می‌کنید که این ادعا اشتباهی ثبت شده است، می‌توانید برای آن اعتراض خود را ثبت کنید.  

  • راهنمای ثبت اعتراض برای رد ادعا:
  1. به یوتیوب استودیو وارد شوید.
  2. از قسمت منوی سمت چپ، روی گزینه ویدئو کلیک کنید.
  3. فیلتر  را برای copyright claim اعمال کنید.
  4. از قسمت Restriction column موس را بر روی کلمه Copyright claim بیاورید و با ظاهر شدن SEE DETAILS روی آن کلیک کنید.

وقتی اعتراض ‌تان را ثبت می‌کنید، صاحب اثر مطلع می‌شود و تا 30 روز فرصت دارد تا جواب بدهد.

توجه کنید: اگر برای اعتراض خود دلیل معتبر نداشته باشید، صاحب محتوا ممکن است ویدئوی‌تان را حذف کند. یوتیوب با دریافت اخطار از سمت صاحب اثر، به ویدئو یک strike می‌دهد.

کپی‌رایت آهنگ در یوتیوب

می‌توانم از آهنگی که کپی‌رایت دارد استفاده کنم؟

حق اثر، یا حق مالکیت موسیقی و ترانه یکی از موضوعات مهم در تولید محتواست. اگر آهنگی کپی رایت هم داشته باشد، می‌توانیم از آن استفاده کنیم. البته شرایط و نحوه استفاده از آن، شرایط خاص خودش را دارد.

پیش از این نیز اشاره کردیم که اگر تشخیص‌دهنده محتوا تخلفی را شناسایی کند، صاحب اثر از بین این گزینه‌ها حق انتخاب دارد:

  • قطع کردن صدای ویدئو: ویدئو قابل پخش خواهد بود، ولی بدون صدا.
  • بلاک کردن ویدئو: بدترین حالت ممکن! در این حالت احتمال بسته شدن کانال‌ وجود دارد.
  • قطع درآمد از تبلیغات ویدئو: درآمد حاصل از آن ویدئو به شما تعلق نمی‌گیرد و به او می‌رسد.
  • دسترسی به بررسی آمار مخاطب‌های ویدئو

در کل، تشخیص‌دهنده محتوای یوتیوب فقط آهنگ‌های منتشرشده از سوی شرکت‌های رسمی را تشخیص می‌دهد. البته یوتیوب به بعضی از شرکت‌های دیگر هم اجازه فعالیت داده است(مثل شرکت AdRev یا Audiam). آن‌ها به تولید‌کننده‌های کوچک موسیقی کمک می‌کنند تا از حق انتشار محتوای خود محافظت کنند.

برای مثال اگر از آهنگی که در سیستم AdRev ثبت شده است استفاده کنیم، پیامی تحت عنوان copyright claim دریافت می‌کنیم. در تصویر زیر این پیام نشان داده شده‌است.

 

اگر از یوتیوب استودیوی جدید استفاده می‌کنید، پیدا کردن claim کمی سخت‌تر شده و کم‌تر جلب توجه می‌کند. اما همچنان به این شکل دیده‌می‌شود:

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

دور زدن قانون کپی‌رایت یوتیوب

تشخیص دهنده‌ی محتوا پلیسی است که از روی اطلاعات موجود مجرم را شناسایی می‌کند. صاحبان محتوا مدارک و فایل‌های موسیقی یا فیلم را در اختیار تشخیص دهنده محتوا قرار ‌می‌دهند. تشخیص دهنده محتوا، ویدیو‌های شما را اسکن می‌کند تا تطابق آنها را با فایل‌های صاحبان محتوا پیدا کند.

 پس همانطور که مشخص‌ است، تشخیص دهنده‌ی محتوا از روی یک الگوی مشخص کپی بودن محتوا را شناسایی می‌کند.

یک روش کاربردی برای استفاده از محتوای کپی‌رایت این است که آهنگ، یا فیلمی که می‌خواهید استفاده کنید را تغییر بدهید. مسئله‌ای که باید دقت کنید این است که استفاده از اثر دیگران، محوریت ویدئوی شما نشود. برای مثال مدت زمان پخش آن خیلی کوتاه باشد و خودتان تغییر محسوسی روی آن اعمال کرده باشید.

  این کار ریسک‌‌های خاص خودش را دارد. ممکن است حتی با اعمال تغییر، تشخیص دهنده‌ محتوا مچ شما را بگیرد. یا اگر هنوز به مرحله مانیتایز نرسیده‌اید، زمانی که برای مانیتایز شدن درخواست می‌دهید،کارشناس یوتیوب به کانال اجازه مانیتایز شدن ندهد. برای  پس اگر نمی‌خواهید ریسک کنید، از روش‌های مطمئن‌تر استفاده کنید و خودتان محتوای با ارزش تولیدکنید.

امن‌ترین راه برای جلوگیری از نقض قانون کپی رایت موسیقی

بهترین روش برای نگرفتن اخطار کپی‌رایت، استفاده از آرشیو موسیقی و صدای یوتیوب است که آن‌ها را در  YouTube Audio Libraryدر اختیارتان گذاشته.

پس به جای دانلود موسیقی از سایت‌های متفرقه، از امکانات یوتیوب استفاده کنید.

زیرا حتی با داشتن مجوز از صاحب اثر (که در سایت‌های مختلف به شما ارائه می‌دهند)، ممکن است مشکل پیش بیاید. طبق قوانین صریح یوتیوب، برای گرفتن مجوز ، تایید خواننده یا شاعر به تنهایی کافی نیست. زیرا ممکن است به تایید افراد بیشتری احتیاج داشته‌باشد.

 

بی دقتی‌های رایج در زمینه کپی‌رایت

خیلی اوقات نمی‌دانیم که قانون کپی‌رایت را زیر پا می‌گذاریم. پس حواستان به این موارد هم باشد تا اخطار نگیرید:

  • مراقب صدایی که از رادیو یا تلوزیون میاد، همپنین تصاویری که از مانیتورها پخش می‌شه باشید.
  • بیشتر از چند ثانیه یه آهنگ را نخوانید.
  • فیلم و آهنگ‌های ایرانی هم کپی‌رایت می‌گیرند.
  • استفاده از محتوای رایگان یا تکراری دیگران کپی‌رایت محسوب می‌شه.

 

سخن پایانی

فعالیت در یوتیوب فرآیندی شیرین اما پرچالش است. مراحل مختلفی را باید پشت‌سر بگذارید تا زحماتتان دیده شود. اگر قانون کپی‌رایت را نادیده بگیرید، یوتیوب با ترفند‌های خاص خود فعالیت شما را محدود می‌کند. امیدواریم با رعایت مواردی که در این مقاله یادگرفتید، از رخ‌دادن مشکلات احتمالی پیشگیری کنید.

ارزیشو در مسیر درآمد دلاری متخصص است. اگر به یوتیوب علاقه دارید و می‌خواهید یوتیوبر شوید، دوره درآمد دلاری از یوتیوب را به عنوان گزینه‌ی پیش رویتان بررسی کنید.

با افتخار همراه شما، ارزیشو…

208 پاسخ

  1. با سلام خیلی مفید و جامع بود.
    سوال : این همه کانال فیلمهای فارسی و هندی مشتبه را در یوتیوب میگذارند و مشکلی هم ندارند. چطوریه؟
    یا اینکه چطوری بعضی سریالهای ایرانی ضدا و سیما هم صاحب دارند که خارج از ایران هست و نمیشه اونا رو کپی کرد.
    خیلی ممنون میشم جواب بدین

  2. ببخشید، من یه چنل دارم که توش به سری محتوا رو دوبله میکنم و قسمت هایی از ویدیو های دیگه رو استفاده میکنم، علاوه بر این، ویدیو رو تریم میکنم و خودمم توی ویدیو هستم، جدای اون کردیت هم میدم ( هم سورس میزنم و هم لینک ویدیوی اصلی با لینک کانال اصلی رو توی دیسکریپشن میذارم ). تا امروز هیچ اشتراک یا کلیمی دریافت نکردم. ممکنه بعد از این هم مشکلی پیش بیاد ؟
    ممنون میشم جواب بدین 🙏🏻

    1. سلام راهی هست بدون گرفتن کپی رایت سریال های ترکی را با زیرنویس پخش کنیم ( چون بعضی از سریال ها توسط چندین کانال ایرانی با زیرنویس توی چنلاشون گذاشتن ولی من که میذارم بلاک میشه دلیل این چیه) و باید چیکار کنم

  3. سلام خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون
    میخواستم بدونم اگه کانالم محتوای کپی رایت کلیم داشته باشه و محتوای بدون کپی رایت هم داشته باشه اگه درخواست درامد زایی بدم قبول میکنن؟
    ممنون میشم کمکم کنید

        1. سلام وقت بخیر
          بله درسته. به صورت کلی کپی‌رایت کلیم، معمولا به عنوان یک اعلان بی‌خطر در مورد استفاده غیرمجاز از یک اثر دارای حق انتشار در نظر گرفته می‌شود. در طرف مقابل، کپی‌رایت استرایک، یک اخطار جدی است که ضمن حذف ویدیوی ناقض قوانین یوتیوب، غیرفعال شدن برخی از قابلیت‌های کانال در یک بازه مشخص و حتی حذف کانال در صورت تکرار تخلف را در پی دارد.

  4. با سلام، بسیار متن مفیدی بود
    در زمینه با چنل هایی که در زمینه بازی های کامپیوتری فعالیت میکنند و از گیم پلی بازی ها محتوا تولید میکنند، در خیلی از مواقع در طول بازی و کات سین ها اهنگ هایی پخش میشه، ایا این دسته از اهنگ ها هم شامل قانون کپی رایت میشن؟

  5. سلام من دو تا موزیک رو میخوام استفاده کنم که قبلا دوتا یوتیوبر روی ویدیوهاشون گذاشتن و خوشم اومد ازشون
    خواستم ببینم از کجا میتونم بفهمم جز کپی رایت میشن یا نه؟

    1. سلام. موزیک‌های خود یوتیوب کپی رایت نداره. میتونین چک کنین ببینین این موزیک اونجا قرار داره یا نه و اگه از جایی دانلود کردید چک کنین ببینین چیزی راجع به کپی رایت اونجا نوشته شده یا خیر.

    1. سلام
      بله محتواهای فارسی نیز شامل کپی رایت می‌شوند.
      اما ممکن هست شما از محتوایی استفاده کنید و صاحب اون اثر کپی رایت نزنه برای شما که خب این کار ریسک داره.

  6. سلام ممنون بابت توضیحاتتون. یه سوال داشتم اگه توی کاور ویدیو یه عکس از یه بازیگر یا سلبریتی و… بذاریم(یه قسمت از کاور رو شامل بشه نه کلش رو به طور مثال حداکثر نصف کاور عکس اون شخص باشه و نصف دیگه توضیحات مربوط به ویدیو) در اون صورت کپی رایت میخوره؟ اگر اون تصویر رو به حالت نقاشی در بیاریم چطور؟

    1. سلام کانال من به علت کپی رایت و سه مورد اخطار حذف شده توسط یوتوب آیا میشه دوباره کانال بر گردون ؟
      بعد خود یوتوب تو ایمیل گفته میتونید درخواست تجدید نظر بدین
      کجا من میتونم این درخواست تجدید نظر بنویسم

  7. سلام
    بنده پرودوسر آهنگ هستم و واسه سکانس های برتر فیلم ها آهنگ میسازم که با مشکل کپی رایت رو به رو میشم میخواستم بدونم راه حلش چیه? چون کانال های زیادی هستن که این چنین محتوا هایی تولید می کنن

  8. سلام من دومین باره کامنت میزارم کامنت اولم درج نشد… اگه با یه برنامه اندرویدی ما بیایم موزیکی رو کپی رایت داره قسمت هاییش رو اجرا کنیم (صفر تا صدش رو با همون برنامه خودمون بازسازی کنیم و نه پخش موزیک اصلی) این هم توی یوتیوب ممکنه اخطار بگیره؟؟

    1. سلام. اگر محتوا و تغییر بدین و محتوای جدید باشه امکان اینکه کپی رایت بگیره خیلی کمتر میشه. اما بازهم به فاکتورهای متفاوتی بستگی داره و ریسک خودش و داره.

    1. من در ویدوی خودم از اهنگ یک هنرمند استفاده کردم و الان زیر ویدوی من کادر امده
      اهنگ …..
      هنرمند ….
      ارائه مجوز از سوی …..
      الان من میتونم با نوع من حق استفاده از اهنگ رو دارم به ادعای حق نشر اعتراض کنم؟

  9. سلام مریی از توضیحاتتون
    یه سوال دارم جایی هم پیدا نکردم راهنمایی دقیق بکنن منو فک کردم اینجا بهترین جا باشه. من میخام سکانس هایی از سریال های ایرانی مثلا مثل برره و…شبیه اینها رو انتخاب کنم و توی ویدیو های چند دقیقه ای پست کنم . اولین پستمو میزاشتم که پیام اومد موقع اپلود که در بازه زمانی مشخص شده کپی رایت داره و… اون بازی زمانی رو حذف کردم دوباره اپلود کردم اینبار یه بازه زمانی دیکه رو نشون داد که کپی رایت داره و… حالا سئوال من اینه چیکارککنم که بتونم اپلود کنم . کانال های دیکه چجوری مثلا سریالی مثل شهرزاد گیسو قورباغه و… حتی برنامه های مثل مافیا و همرفیق دورهمی خندوانه و… اپلود میکنن ؟اونم دقیق از اول تا اخر نه سکانس های گزیده شده و… پس اونا چجوری کپی رایت نمیخورن و اینکه میگن قرار داد دارن کانال های بزرگ به کنار ایا کانال کوجکی که میبنی ده نفر سابسکرایب داره هم میبنی چندتا سریال باهم اپلود میکنه و.. هم قرار داد داره ؟یکی یکی میره دنبال این اون که اجازه بگیره ؟ من که فکر نمیکنم . لطفا منو راهنمایی بکنید تا بتونم این کارو انجام بدم .واقعا ممنون میشم

    1. با توجه به قانون کپی رایت شما هیچ جوره نمیتونید از محتوایی ک متعلق به خودتون نیست درآمدزایی کنید.
      اگر میبینید کانالی این فیلم های معروف رو گذاشته دو حالت داره:
      یا اجازه انتشار و لایسنس ش رو گرفته ک خیلی کم اینطوری هست
      یا بدون اجازه منتشر کردن و اگر کانال شون مانیتایز بشه هم درآمد اون ویدئو ها بهشون داده نمیشه
      علت اینکه بعضی این کار رو میکنن اینه که یا نمیدونن از درآمد خبری نیست و یا صرفا برای جذب سابسکرایبر استفاده میکنن که شاید بعدا ویدئوهای بدون کپی رایت بذارن

  10. سلام اگه من ویدئو و موزیک های زیادی از یوتوب دانلود کنم فقط برای جمع کردن آرشیو یا فقط تو سیستم خودم پلی کنم و گوش بدم آیا یوتوب متوجه دانلود کردن من میشه و به من گیر میده یا اینکه متوجه نمیشه منظورم اینه که چیز هایی که از یوتوب دانلود کردمو تو یوتوب نزارم فقط در هارد سیستمم باشه فقط برای گوش دادن یا تماشای ویدئو آیا با دانلود کردن من یوتوب به من گیر میده ممنون میشم جواب من را بدین ممنون از شما

  11. سلام من یک بار از شما سوالی کردم متنی که نوشتم ثبت نشدش که خیلی تعجب کردم که چرا ثبت نشد دوباره میپرسم اگه از سایت یوتوب ویدئو دانلود کنم و در سیستمم به صورت آرشیو داشته باشم فقط ویدئو ها و موزیکهارو تو سیستم خودم تماشا کنم در زمان دانلود کردن از یوتوب یوتوب متوجه دانلود کردن من میشه و با من برخورد جدی یا نه به دانلود کردن کاری نداره ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام وقت بخیر
      اگر توی گوگل سرچ کنید (Check Music for Copyright) به سایت های مختلفی دسترسی پیدا می کنید. سایت های eproves.com و easysong.com دو تا از بهتزین سایت ها برای تشخیص اهنگ کپی رایت هستند.

  12. سلام یک سوال داشتم خدمتتون
    اگر ویدیویی رو بذاریم و ازش کسب درامد کنیم و بعد یک مدت کپی رایت بخوره
    درامد اون ویدیو به چه صورتی در میاد؟
    آیا یوتیوب مارو جریمه میکنه؟

  13. سلام روزتون بخیر
    من تولید محتوای ورزشی میکنم و از کلیپایی استفاده میکنم که بصورت رسمی رو کانال اون ورزش بخصوص هست
    تو خود یوتیوب هم کلی کلیپ اینجوری دیدم که ساخته شدن و حذف نشدن
    میخواستم ببینم من اگه اینکارو کنم و از ویدیو بقیه بصورت کات خورده استفاده کنم بازم مسدود میشه ویدیوم یا خیر
    ممنون

  14. سلام
    اگر ویدیویی در یوتیوب قرار دهم و بعد از گذشت 30 یا 60 روز هیچگونه اخطار کپی رایت دریافت نکنم ، آیا ممکن است بعد از این مدت اخطار کپی رایت دریافت کنم؟
    اگر کسی بعد از 30 یا 60 روز از یکی از ویدیوهای من شکایت کند ، آیا ممکن است اخطار کپی رایت دریافت کنم؟

  15. سلام من چرا کامنت میزارم زیر پستای کانال هایی که از دیگران دارم کامنتام دیده نمیشه ؟ علتش چیه ؟ و این موضوع تا چه زمانی هست ؟ ایا راهی هست که من بتونم دوباره زیر پستا کامنت بزارم یا کلا دیگه نمیتونم ؟

  16. سلام
    میخواستم بدونم اگر ویدیو اسلایدشو عکس تولید کنیم و عکس ها از منابع بدون کپی رایت هست اما توی ویدیو از آیکن ها استفاده کنیم که آیکن ها رایگان هستن بشرط این که لینک ارجاع در دیسکریپشن قرار بدیم
    اما ب دلیل زیاد بودن تعداد آیکن ها و لینک ها اگر ارجاع ندیم مشکلی پیش میاد
    اصلا یوتیوب به آیکن ها حساس میشه؟

  17. سلام. من میخوام تو کانال یوتیوبم انیمیشن های ساخته خودم رو بذارم و نمیخوام صفحات اینستاگرامی و … انیمیشنهامو در پیجشون قرار بدن. اگر این کار رو کردند چطور میتونم از طریق اینستا درخواست حذف یا ریپورت اکانتشونو کنم؟ میتونم از یوتیوب یا اینستاگرام درخواست کپی رایت داشته باشم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      اگر تیکه‌هایی از فیلم‌های معروف رو کات کنیم و بذاریم آیا کپی رایت می‌خوره؟ مثلا کانال‌هایی هستن چند میلیون سابسکرایت هم دارند و میان از فیلم‌های سینمایی پارت پارت ویدیو میذارن(معمولا ده پارت) و چند ده میلیون هم ویو میخوره، اینا چجوری کپی رایت نمی‌خوره؟

  18. سلام من کانال فوتبالی باز می کردم و وقتی که اپلود میکنم حتی با وجود اینکه اسم طرف رو میزنم که کی گل زده بازم کپی رایت میگیره از لالیگا و اینا ولی کانال های دیگه فوتبالی هم از این استفاده کردن و ویو های میلیونی دارن چطوریه این مورد؟

  19. سلام خسته نباشید
    من میخوام یه کانال یوتیوب بزنم و سریال های ترکی رو به زبان های دیگه بزارم مثلا یک سریال ترکی رو با زبان پاکستانی بزارم ایا کپی رایت میخوره یانه یا مثلا اگر یک سریال خارجی رو با زبان ترکی بزارم چی ایا کپی رایت میخوره من رفتم نگاه کردم وکانال های زیادی بودند که فیلم و سریال گذاشته بودند و مشکلی نداشتند
    ممنون میشم پاسخ دهید

  20. شما احتمالا از سمپل های رایگان استفاده میکنید و یوتیوب اونهارو شناسایی میکنه یا اثرتون شبیه به اثر معروفی هستش و فقط شما اومدین یه سری تغییرات ایجاد کردین.خود یوتیوب بهتون میگه که با چه اهنگی تشابه داره.

  21. سلام
    وقتتون بخیر
    ما تعداد زیادی از کلیپ ها رو از یوتیوب دانلود میکنیم و به زبان فارسی ترجمه میکنیم و بعدا به زبان فارسی گویندگی هم میکنیم. یعنی در واقع ارزش افزوده ای روی کلیپای یوتیوب انجام میدیم.
    سوالی که پیش میاد اینه که آیا ما میتونیم این ویدیوها رو در یوتیوب یا اینستاگرام نشر بدیم؟
    با تشکر

  22. سلام
    آیا خود ویدئو هم کپی رایت داره ویدئویی که صدایی روش نباشه مثلا ویدئو یک بدنساز خارجی معروف باشه و روی اون ویدئو توضیحات گفته یا نشان داده بشه و اون ویدئو اورجنال بدون صدا هم از خود یوتیوب یا شبکه های اجتماعی دیگه دانلود بشه
    آیا با همچین توضیحاتی که دادم اون شخص میتونه شکایت داشته باشه؟ حتی اسم و مشخصات و تمامی شبکه های اجتماعی اون شخص یا اشخاص در قسمت توضیحات ویدئو آورده بشه

  23. با سلام یه سوال دارم لطفا جواب بدید اگه من در یوتیوب یه فیلم گیم پلی ببینم بعد از مدل فیلم هایی که تو کانالش میزاره خوشم بیاد بعد من خودم مثل اون شخص فیلم بسازم و تو کانالم بزارم البته با کمی تغییر .
    این کار تقلب حساب میشه و یوتیوب برخورد میکنه چون اون مدل گیم پلی رو من در چند تا کانال دیگه هم دیده بودم ممنون

  24. سلام من میخوام فیلم های فوتبالی برای یوتیوب بسازم مثلا تقابل مسی و رونالدو و …
    برای این کار قسمت های از فیلم های فوتبالی برش میدم ( کمتر از ۱۰/۱۵ ثانیه ) و در کلیپ خودم قرار میدم ، ایا این کار کپی و رایت محسوب میشه ؟

  25. سلام ممنون از اطلاعات سایتتون ببخشید من یه گیمر موبایل هستم مثل پابجی و کالاف دیوتی خواستم ببینم اگه ویدیو از گیم پلی خودم بزارم و در یوتیوب بارگذاری کنم سازندگان این بازی مثل شرکت اکتیویژن کپی رایت نمیگیرن از ویدیوی من؟
    و اینکه میتونم از قسمت موزیک های غیر کپی رایت یوتیوب با ذکر کامل منبع استفاده راحتی داشته باشم زیرا اکثر قسمت های ویدیو به موزیک احتیاج داره

    1. سلام وقت بخیر
      کلیم و استرایک با هم دیگه تفاوت دارن، 3 تا استرایک باعث بسته شدن چنل میشه.
      به طور کلی کپی‌رایت کلیم، معمولا به عنوان یک اعلان بی‌خطر در مورد استفاده غیرمجاز از یک اثر دارای حق انتشار در نظر گرفته می‌شود. در طرف مقابل، کپی‌رایت استرایک، یک اخطار جدی است که ضمن حذف ویدیوی ناقض قوانین یوتیوب، غیرفعال شدن برخی از قابلیت‌های کانال در یک بازه مشخص و حتی حذف کانال در صورت تکرار تخلف را در پی دارد.

  26. سلام،خیلی مفید بود ولی یه سوال داشتم اونم اینه که اگه یه ویدیویی از خودمون بسازیم بعد روش یه اهنگ خارجی بزاریم و اونوهم زیرنویس فارسی کنیم ،اونوقت بازهم کپی رایت میشه؟؟؟؟

  27. سلام من میخوام کلیپ های تیک تاک ویرال و پرطرفدار و چالش های تیک تاکی رو قرار بدم و کپی رایت موزیک رو از موزیک های ساند استریپ که استفاده میکنم میزارم اما ایا خود ویدیو های تیک تاک اخطار نقض کپی رایت میگیره؟؟

  28. سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون یه سوال داشتم من میخام در مورد حیوانات و طبیعت ویدیو بزارم و اگه بیام و موسیقی رو از خود موسیقی های بدون کپی رایت یوتیوب بگیرم و کلیپ هایی هم که میگیرم به قطعات ۱۵ تا ۲۰ ثانیه ای تبدیل شده باشه بازم کپی رایت میخورم؟؟

  29. سلام
    ایا عکس هم کپی رایت میخوره ؟
    منظورم عکس انسانهای معروف و بازیگرا و فوتبالیت سا هست من اگه بخوام در موردشون و زندگی نامشون صحبت کنم ، خب باید حداقل چند تا عکس مختلف ازشون نمایش بدم ، منظورم عکس هست فقط نه ویدئو و اهنگ
    تشکر

  30. سلام خسته نباشید، من امروز ویدیویی آپلود کردم و در هنگام چک کردن یوتیوب یکی از موزیکهام کپی رایت گرفت ولی اون قسمت رو حذف کردم و اجازه داد ویدیو آپلود بشه
    سوال من اینه که آیا مشکلی برای کانالم پیش میاد یا نه؟ با توجه به اینکه اون قسمت رو trim کردم

      1. سلام. اگر بخوام ویدیو اموزش زبان بذارم و در اون از قسمت های کوتاهی ک دارن اون جملات رو میگن برای شنیدن تلفظ اصلی توی ویدیو استفاده کنم، کپی رایت محسوب میشه؟ البته من قراره اول معنی انگلیسی و فارسی اون جمله رو بگم بعد اون قسمت‌های فیلم رو پخش کنم. و مورد دوم میخوام اول ویدیو خلاصه‌ای از فیلم بگم و عکسشو بذارم. اون عکس کپی رایت محسوب میشه؟

  31. سلام اگر من بیام کتاب فارسی به انگلیسی ترجمه کنم و متن ترجمه را بخونم به صورت صوتی و برای محتوای تصویری آن هم یا عکس از جاهای متفرقه مرتبط با موضوع بردارم یا خودم تولید کنم مثلا انیمیشن در هر دوصورت لطفا بگین مشکلی از بابت کپی رایت یا پیست پیش میاد یا نه؟

  32. سلام وقت بخیر من در کانال یوتیوب خودم فیلم و سریال های تلویزیونی می گذاشتم، امروز دیدیم بایت چند تا سریال هام از یک کانال یوتیوب اخطار گرفتم و کانال یوتبوب من مسدود شده آیا امکان برگشت هست؟ چون کانالی که یوتیوبی اخطار داده حق اخطار خودشو برنمی داره راه دیگه داره؟یا بعد مدتی کانال یوتیوب من برمی گرده؟

  33. سلام خسته نباشید میخواستم بدونم محتوای سایت filmin.info کپی رایت میگیرن و اینکه اگر چن قسمت از ی سریال رو قسمت هایشو با هم ادغام کنم و ادیت کنم میتونم قانون کپی رایت رو اجرا کنم؟

  34. سلام من میخوام توی یوتوب انگلیسی فعالیت کنم و ویدیوهای دیتا درست کنم یا همون نموداری اما میترسم اخطار reused content بگیرم اگه ویس خودم رو بزارم رو ویدیو آیا فرقی میکنه؟
    چند درصد امکان داره reused content بگیرم

  35. سلام / وقت بخیر // ما میخوایم آموزش فتوشاپ و .. بسازیم و بزاریم تو یوتیوب / آیا مشکلی پیش میاد اگه تصویر خودمون گوشه ویدیو نباشه؟؟؟ این آموزش ها فقط از صفحه مانیتور ضبط میشه و شبیه خیلی از آموزش های دیگه هست/ ما حتما باید ثابت کنیم به یوتیوب که خودمون ساختیم ؟ ممکنه شک کنه؟ چون ما میخوایم تا سال دیگهبه درآمد زایی ش فکر کنیم / نکنه اون موقع ایراد بگیرن از ما . ممنون میشم بهمون بگید در موردش

  36. سلام و عرض ادب خدمت اعضای سایت ارزیشو! آموزش خوبتون را کامل دیدم و یک سوال برایم پیش آمد. اینکه من قرار است در سایت خارجی ، فیلم هنری ام را اشتراک بگذارم.چون اثر هنری است،نیاز به اهنگ اختصاصی دارم.میخواستم از شما بپرسم بازنوازی آهنگ ها در صورتی که در تیتراژ آخر فیلمم ، بنویسم «اقتباس از آهنگ X ساختۀ فلان هنرمند»، آیا به مشکل بر میخورم و این کپی رایت محسوب میشود؟

  37. سلام اگه یه اموزش زبان انگلیسی رو زیرنویس زبان اصلش رو بگیرم و با صدای خودم عین اون کلمات رو به همون زبان توضیح بدم، منتها تصویر از خودم باشه کپی رایت میخوره؟؟؟
    مثلا حرف‌های دارن‌هاردی یا هرکسی دیگه رو عینا تکرار کنم منتها با تصویر و صدای خودم.

  38. سلام خسته نباشید من یه کانال خیاطی توی یوتیوب دارم که الان چند ساله که باهاش کار میکنم ولی نه برای درآمد.
    و گاهی از ویدئوهای دیگران هم توی کانالم قرار میدم. و قبلا هم پیام اومده بود ولی من توجهی نکردم که پیام ها چیه؟
    حالا چند روز پیش از کامال یوتیوبم خارج شدم و بعد وقتی خواستم که دوباره واردش بشم پیام می اومد که شما به حالت تعلیق دراومدی
    توی یوتیوب هم گشتم اصلا دیگه کانالمو ندیدم.
    حالا باید چیکار کنم؟
    این یعنی که کانالم حذف شده یا نه میشه کاری کرد؟

    1. سلام وقت بخیر
      بله فکر کنم که استرایک گرفتید ولی توجهی نکردید و چنل تون بند شده، میتونید اعتراض کنید و ببینید چنل تون برمی گرده یا نه؟ اگر برگشت هم بهتره که تمام ویدئو هایی که مشکل داره رو پاک کنید.

  39. سلام
    من تازه میخام یک چینل موزیک جور کنم داخل یوتیوب هرچی سرچ کردم میگن اگر موزیک از یک نفر دیگه باشه و تصویر از خودت باشه بازم کاپی رایت بخاطر موزیک میخورین پس این همه چینل که داخل یوتیوب هست اهنگ ایرانی میزاره اینا چرا کاپی رایت نمیخوره ؟ و خیلی بازدید هم داره پس من از کجا باید موزیک پیدا کنم ک کاپی رایت نخورم میشه لطفا رهنمایی کنید؟

  40. سلام وقت بخیر من ۳ بار در ویدیو claim گرفتم و ویدیو را پاک کردم اگر ویدیو با اهنگ های قدیمی که معمولا صاحب اثر فوت کرده بزارم کانالم دچار مشکل میشه؟ و آیا میتوانم ۳۰ روز صبر کنم نتیجه را ببینم؟ ایا ۳ بار اخطار شامل ویدیو پاک شده هم میشود؟

  41. سلام من یک کانال یوتیوب دارم که مطلاب علمی کانال های خارجیو دوبله میکنم و داخل کانال قرار میدم
    کپی رایت هم تا حالا نگرفتم
    ایا وقتی به شرایط درامد رسیدم یوتیوب کانال منو تایید میکنه ؟

    ادرس کانالم :https://www.youtube.com/channel/UChzAcwGxHAL8mVuqXph9_aw
    ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام وقت بخیر
      بخش هایی از فیلم ممکنه کپی رایت بخوره، اما انیمیشن مشکلی نداره. ولی درکل بهتره ویدئو خودتون باشه و قسمتی از اون رو به چیزهای جانبی مثل انیمیشن و… اختصاص بدید.

  42. سلام خانوم فاطمه .
    بلاخره یه ادم با شعور پیدا شد که درست و حسابی توضیح بده این قضیه کپی رایت رو .
    یه سوال: من زبان اسپانیایی رو میتونم صحبت کنم اگه از یوتیوپ کانالهای اسپانش زبان ویدیو رو کپی کنم به فارسی صدا گذاریش کنم کپی میخوره بازم ؟
    سوال:یه اهنگ میاد به اصطلاح میترکونه چطور صد تا کانال میاد اینو پخش میکنن و مثلا تحلیل میکنن ولی اهنگ رو کامل پخش میشه ؟
    اگه لطف کنید جواب بدید ممنون میشم

  43. با سلام و خسته نباشید
    اگر من از ویدیو آموزشی درسی و مشاوره دیگران که فقط تو تلگرام آپلود کردن (ولی تو یوتیوب و آپارات نیست) داخل یوتیوب آپلود کنم کپی رایت می خوره ؟
    و اخطار Reused content چی ؟ (اینو حتما جواب بدید)

  44. سلام خسته نباشید من فیلمهای زیادی دارم که از سایتهای مختلف دانلود کردم حتی بعضی ها رو از سایتی که اشتراکش رو خریدم دانلود کردم آیا اگه این فیلم ها یا قسمتی از اون ها رو در یوتیوب قرار بدم شامل کپی رایت میشه ؟

  45. سلام خسته نباشید من یه بار گفتم ولی فکر کنم حذف شد می خواستم بپرسم من اگه فیلمهایی رو که از سایتهای مختلف قبلا دانلود کردم حتی بعضی ها رو از سایتهایی که قبلا اشتراکشون رو خریده بودم دانلود کردم کلشون یا قسمتی از اونها رو توی کانال یوتیوب بزارم شامل کپی رایت میشه؟

  46. سلام وقت به خیر
    یه سوال داشتم
    اگر مثلا من یک ویدیو از یکی دانلود کنم بعد ویدیو رو صداش رو قطع کنم و روش اهنگ بزارم و کمی ویرایش کنم ویدیو رو . اگه منتشر کنم هم بازم کپی رایت میگیره؟ ممنون میشیم جواب بدید

  47. سلام
    آیا متنی که روی ویدیو استفاده میکنیم هم میتونه کپی رایت بگیره؟ ویدیو رو کامل خودم ظبط میکنم ولی برای توضیحات انگلیسی متن رو از سایت های مختلف کپی و به ویدیو اضاف میکنم

  48. سلام
    دو تا سوال داشتم: اگه زیاد اخطار claim بگیرم برام مشکلی پیش میاد؟
    وقتی اپلود میکنم قبل از اینکه انتشار بشه در کانالم نوع مجوز رو مینویسه، اونم اخطار حساب میشه؟

  49. سلام من ی سوالی داستم بی زحمت جواب بدید
    اگه برای ساختن ویدیوفقط باقرار دادن عکس ویدیو بسازیم ایا عکس های که تو گوگل هست میشه استفاد کرد و کپی رایت نمیخوره؟ واینکه از ویدیو های که هست فقط10 تا 15 ثانیه استفاده کنیم کپی رایت میخوره؟

  50. اگه ویدئوهای چنلمون معرفی و خوانش بخش کوتاهی از کتاب های مختلف باشه، باید برای هرکتاب از اون انتشارات و نویسنده اجازه بگیریم؟ این هم جزو کپی رایت هست؟

  51. سلام ببخشید آیا استفاده از عکس های گوگل برای ویدیو های یوتیوب کپی رایت میخوره
    یا به طور کلی استفاده از عکس هایی که از جایی مثل گوگل اینستاگرام یا هر جای دیگه برای ویدیو مون استفاده میکنیم کپی رایت میخوره؟؟

  52. سلام وقت بخیر . من یک هفته هست که شروع کردم به آپلود ویدیوهای شورت در چنلم . از آثار نقاشی خودم استفاده میکنم و بازخورد خوبی داشت و یک کا دو کا ویو می‌گرفت ویدیوهام و ۵۳ تا ساب گرفتم. تا اینکه یه ویدیو لانگ از نحوه سایه زدنم گذاشتم و روش صحبت کردم توضیح دادم . پس زمینه هم یه آهنگ گذاشته بودم و کپی رایت claim خورد . بعد از اون هرچی شورت ویدئو میذارم دیگه بازدید نمیگیره نهایت ۳ ۴ تا ویو میخوره و تو شورتس فید نمیره. باید چیکارکنم تا کانالم مثل روز اول بشه؟ ممنونم

    1. سلام وقت بخیر
      چنلتون به احتمال زیاد استرایک گرفته و کپی رایت خورده، ویدئو لانگی که مشکل داره رو پاک کنید و ویدئو های جدید بزارید، به روند ویدئو گذاشتن هم ادامه بدید تا مشکل رفع بشه.

  53. با سلام اگر صاحب ویدیو خودت باشی و صدا وتصویر مال خودت باشه باز هم کسی بیاد ادعای مالکیت کنه و یوتیوب کانالت رو ببنده و بعد از ۲۴ ساعت ویدیو هات برگرده و کانال هم برگرده در چنین موردی چکار باید کرد

  54. سلام
    من میخوام از بازی های داخل گوگل پلی مثلا بازی های ارایشی اینا رو بازی کنم بعد اسکرین ریکورد بگیرم بزارم
    به نظرتون امکان داره موقع مانیتایز شدن قبول نکنه یا حتی کپی رایت بگیره؟

  55. سلام میشه به سوالم جواب بدید.
    1.توی توتیوب با شماره ایرانی وریفای کردم بعدا برای درامد مشکل پیش نمیاد ؟ (شماره ایمیلم و شماره تصویر شاخص کانال یوتیوبم)
    2. من با ایمیلی که دوتا کارت زرد گرفته بود کانال جدید زدم مشکل برای کانال جدید پیش نمیاد ؟

    تشکر

  56. سلام یه سوال داشتم
    من میخوام یه کانال بزنم و ویدئوهای قدیمی ترکی رو بصورت زیرنویس فارسی چسبیده داخل کانالم بزارم یعنی خودم زیرنویسش و بنویسم
    ازونجایی که کانالم صفر هست بازم ممکنه شکایت کنن و احطار بگیرم؟ و اگه الان شکایت نکنن بعد از مانیتایز شدن مثلا ۳ ماه بعد میتونن شکایت کنن؟ و کلا از کی و چجوری باید اجازه بگیرم که فیلمها رو زیرنویس کنم؟

  57. سلام تشکر بابت محتوای خوب و کاربردیتون.
    فونت ها هم تو استفاده در ویدیو میتونن داستان بشن؟
    چون فکر میکنم دسته ای از فونت ها رایگان نیستن.
    و مورد دوم عکس بک گراند زمانی که از دسکتاپ فیلم تولید شده چی؟
    مخصوصا تصاویری که عکاسی حرفه ای تو سایت های عکاسی میزان و احتمالا خود عکس قانون کپی رایت و داره اما برای یک گراند استفاده شده باشه.

    1. سلام وقت بخیر
      استفاده ار فونت های پولی از نظر یوتیوب مشکلی نداره ولی بهتره که از سایت های معتبر ایرانی خرید کنید.
      داخل بک گراند دسکتاپ از عکس های نو کپی رایت استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

ویدئوهای مرتبط